Decizia luată de autorităţile columbiene va intra în aplicare din data de 31 ianuarie, patronii Uber sperând să o blocheze până atunci prin apel. Interesant este că măsura nu afectează alte servicii conexe, precum serviciul de catering Uber Eats.
În prezent, Uber lucrează în Columbia cu o echipă de 88000 de şoferi care deservesc aproximativ 2 milioane de clienţi, încetarea subită a activităţii în această ţară având un impact relativ mic asupra business-ului global al companiei.
Acesta nu este nici pe departe primul incident în care Uber intră în conflict cu autorităţile din ţările în care îşi desfăşoară activitatea, sesizate din oficiu sau la presiunea companiilor de taximetrie care îşi vad business-ul ameninţat. Cert este că impactul presiunilor făcute pentru reglementarea activităţii serviciilor de ride-sharing începe să se vadă, punând Uber şi alte companii similare într-o poziţie vulnerabilă. Spre exemplu, în luna noiembrie 2019 Uber a pierdut şi licenţa de a opera pe teritoriul Londrei, iar odată cu asta şi accesul la o piaţă cu 3.5 milioane de călători deservită cu 45000 de şoferi. Apelul la decizia autorităţilor londoneze se judecă încă.
De asemenea, Uber continuă să înfrunte presiunea reglementării activităţii şi în ţara natală. Proiectul de lege numit Assembly Bill 5, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie, impune reclasificarea şoferilor Uber ca angajaţi şi nu contractori, efectul fiind stabilirea şi respectarea unui program de lucru clar definit, control mai strict şi taxarea suplimentară a activităţilor desfăşurate.
Deocamdată, patronii Uber îşi apără statutul actual scoţând la înaintare hotărâri judecătoreşti anterioare, care stabilesc că munca şoferilor este în afara cursului obişnuit al activităţii Uber, compania promovându-se drept un ”furnizor de platformă tehnologică pentru mai multe tipuri diferite de pieţe digitale” şi prin urmare activitatea desfăşurată s-ar supune altui regim de taxare.