Planul ambițios conturat de Uber pentru lansarea unui serviciu de taxi cu mașini zburătoare pare că îndreaptă spre o aterizare forțată, compania acceptând vânzarea diviziei Uber Elevate către Joby Aviation, un startup american fondat în anul 2009.
Vestea apare la scurt timp după ce Dara Khosrowshahi, CEO-ul Uber, a anunțat un plan pentru readucerea pe profit a companiei prin vânzarea activelor mai puțin performante. Pe listă s-ar afla și divizia pentru vehicule autonome, în reprezentanții companiei refuză să comenteze pe acest subiect, deocamdată.
Uber și-a anunțat interesul pentru dezvoltarea unei rețele de de taxi-uri zburătoare cu propulsie electrică încă din anul 2016. Promise ca o soluție pentru ambuteiajele zilnice din marile aglomerări urbane, noile „mașini zburătoare” urmau să acopere în 12-18 minute distanțe comparabile unei curse de două ore prin trafic aglomerat.
Anul trecut, Uber a început să ofere excursii cu elicopterul din Manhattan către Aeroportul Internațional John F. Kennedy. Călătoriile au fost menite să ofere o idee despre experiența utilizării aplicației Uber pentru a chema un zbor, mai degrabă decât o plimbare cu mașina, compania folosind totodată experiența câștigată pentru a-și ajusta planurile pentru viitorul serviciu taxi aerian.
Probabil, oricum prea ambițioase, planurile au fost complet dejucate de COVID-19, prăbușirea veniturilor obligând compania să-și reevalueze prioritățile, țintind de data aceasta supraviețuirea într-un climat economic tot mai dificil.
Însă alegerea Joby Aviation pentru rolul de cumpărător nu este o surpriză totală și ar putea lăsa o portiță pentru reluarea acestui business în viitor. În decembrie 2019, Uber a declarat că își va uni forțele cu compania aerospațială din California de Nord, care investește de peste un deceniu în dezvoltarea de tehnologii pentru vehicule de zbor cu propulsie electrică. De altfel, Joby a fost prima companie care s-a angajat în programul agresiv al Uber de a lansa un serviciu de taxi zburător până în 2023. Un purtător de cuvânt al Joby a refuzat să comenteze și el.
Spre deosebire de alte zeci de companii care construiesc în prezent avioane electrice cu decolare și aterizare verticală (eVTOL), Joby și-a păstrat departe de ochii presei mare parte din activitatea desfășurată. Primul anunț important a venit abia în luna ianuarie 2020, când Joby Aviation a anunțat finalizarea unei runde de finanțare cu capital de 590 milioane dolari, dar și începerea unui parteneriat cu Toyota pentru lansarea unui serviciu de taxi aerian folosind un hibrid dronă-avion, cu 12 rotoare și cabină cu loc pentru patru pasageri.