Potrivit unui studiu Gartner, vânzările în piaţa smartphone înregistrează în acestă perioadă primul declin general al vânzărilor după mai bine de un deceniu de măsurători.
Vestea nu este chiar surprinzătoare, dinamismul şi aportul de inovaţie care a caracterizat această industrie încă din anii de început nemaifiind demult la un nivel care să motiveze cumpărarea impulsivă a noilor modele smartphone, de îndată ce acestea apar pe piaţă. Mai mult decât atât, maturizarea tehnologiei face ca până şi un smartphone entry-level să poată acoperi nevoile utilizatorilor obişnuiţi pentru mai mult timp. Cumulat cu îmbunătăţirile modeste observate de la o generaţie smartphone la alta, efectul este înlocuirea mai rară a dispozitivelor, sărind peste generaţii.
Deocamdată, declinul de 5.6% raportat pentru intervalul Q4-2017, comparat cu perioada similară a anului anterior, nu este foarte mare. Scăderi similare par să si apărut în mod uniform la aproape toţi producătorii de telefoane inteligente, inclusiv Samsung şi Apple, astfel că poziţia acestora nu se schimbă prea mult din punct de vedere al cotei de piaţă.
Totuşi, din grup ies în evidenţă doi producători asiatici – Xiaomi şi Huawei, primul raportând o creştere de 79% a vânzărilor, comparat anului anterior. În cazul Huawei, creştea de 7.6% poate părea relativ modestă, însă raportat unui volum al vânzărilor semnificativ mai mare, rezultatul este destul de bun.
Rămâne de văzut dacă schimbările observate conturează un trend descendent de durată, sau totul s-a datorat ofertei smartphone neconvingătoare prezentă la finalul anului trecut. În viitorul apropiat, Samsung şi alţi jucători din industrie vor testa piaţa cu noi concepte de design, telefoanele inteligente cu ecran pliabil promiţând un suflu de prospeţime. Însă rămâne de văzut cât de practic este acest design în folosire practică, anul viitor fiind cu siguranţă unui critic pentru direcţia în care va merge piaţa smartphone.