Presiunile UE pentru „spargerea” monopolurilor Big Tech au împins giganți precum Apple și Google la măsuri ce ar fi părut de neconceput până de curând, YouTube luând în considerare inclusiv platforme de reclame administrate de terți.
Totul pornește de la inițiativa UE pentru facilitarea unui mediu concurențial pe piața de publicitate, monopolul de facto instituit de Google prin intermediul serviciilor și platformelor sale de conținut, unde doritorii de publicitate practic nu au de ales decât să folosească serviciile puse la dispoziție tot de compania americană, venind în contradicție directă cu politicile susținute pe teritoriu european.
Potrivit oficialilor UE, Google/Alphabet, din calitatea de proprietar al platformei YouTube, și-a asigurat în mod abuziv o poziție dominantă pe piața de publicitate, folosind-uși influența pentru a îngrădi accesul altor platforme de publicitate la datele utilizatorilor. Astfel, principalele platforme de reclame administrate de Google, Ad Manager și Display & Video 360, au restricționat accesul rivalilor pe tipurile de reclame livrate pe YouTube.
„Ne-am implicat în mod constructiv cu Comisia Europeană. Nu mai avem nimic de împărtășit în această etapă”, a declarat purtătorul de cuvânt al Google, Allie Bodack, într-un comunicat. „La fel ca și în cazul inițiativei Privacy Sandbox , ne angajăm să lucrăm cu autoritățile de reglementare și cu industria mai largă pentru a obține cele mai bune rezultate posibile.”
Refuzând aceste concesii, Google s-ar putea confrunta cu o amendă echivalând cu 10% din cifra de afaceri globală, sau din veniturile totale. În cazul unei companii de asemenea anvergură, ar putea fi vorba de zeci de miliarde de dolari amendă. În 2021, Alphabet a generat venituri de 257 de miliarde de dolari . Numai în primul trimestru al anului 2022, compania a raportat vânzări de 68 de miliarde de dolari în mare parte atribuite motorului Google Search.