3D. Un termen folosit foarte des în tot mai multe domenii. Indică, fără a avea nevoie de mai multe argumente şi de multe ori eronat, un produs modern, indiferent de segmentul de piaţă pe care activează. Avem de mult timp filmele 3D, sunetul 3D, mai nou au apărut şi aparatele de ras şi periuţele de dinţi 3D. Unele dintre ele îşi merită statutul tridimensional, altele nu. Imaginea 3D ne duce cu gândul la afişarea 3D pe monitor; cum nu se poate mai adevărat. Însă, Adobe vine şi spune că a reuşit crearea unei fotografii cu adevărat tridimensionale.
Adobe, rege al imaginilor digitale
Cu ajutorul unei combinaţii software şi hardware, Adobe a demonstrat recent o tehnologie care permite calculatorului să interpreteze fotografiile şi în adâncime, adică să vadă în 3D, exact ca în jocuri. Practic, calculatorul ştie poziţia unui obiect (unui punct) în adâncime, iar Adobe denumeşte invenţia: fotografie computerizată.
Ceea ce la prima vedere pare minunat, căci ne gândim la transformarea miilor de fotografii pe care le avem într-unele 3D, devine foarte complicat. Pentru ca un calculator să recunoască 3D o fotografie este necesar ca ea să fi fost capturată în aşa manieră. Adobe a creat astfel un senzor de captură alcătuit din 19 mini senzori. Fiecare dintre aceştia face captură în acelaşi moment. Imaginile finale au perspective diferite, iar prin calcule matematice avansate PC-ul determină poziţia în 3D al unui obiect (punct) în raport cu celelalte. Tehnologia nu este altceva decât reproducerea privirii umane.
Şi la ce ne ajută?
Cel mai important atu mi se pare posibilitatea schimbării planului de focus. Mai exact, posibilitatea controlării manuale a sa. De când există fotografia, focusarea (stabilirea punctului de clar maxim) este una dintre principalele probleme ale domeniului. Practic, este o problemă de fizică optică, iar soluţia de rezolvare este una electronică. Gândiţi-vă doar că o fotografie prost focusată, adică neclară, poate fi retuşată prin metode software, facilitate imposibilă în momentul de faţă.
Aproape la fel de important, în imaginea 3D a celor de la Adobe se poate interveni cu diferite unelte, precum cele din Photoshop, asupra unui singur obiect din imagine. Sau, dacă fundalul conţine un element nedorit, poate fi înlăturat de acolo. În fotografia normală, un copac din fundal care aparent stă înfipt în capul subiectului va fi uşor de dat la o parte, iar fotografia va fi astfel salvată.
Este foarte interesant ceea ce a reuşit Adobe, însă până la adoptarea tehnologiei la scară largă drumul este foarte lung. Imaginaţi-vă cum ar arăta o cameră foto DSLR cu 19 senzori full-frame de 24×36 mm, dar şi cât ar costa. Cu toate acestea, Dave Story, vicepreşedinte al departamentului de imagine digitală al Adobe, spune că tehnologia prezentată de ei este viitorul fotografiei. Oare?
La final avem aşa:
Adobe a reuşit practic să reproducă electronic modalitatea umană de creare a imaginii 3D: perspective diferite ale unei singure scene. Adobe foloseşte 19 „ochi” electronici pentru stabilirea profunzimii şi o aplicaţie care interpretează informaţiile livrate de aceştia. Pe scurt, tehnologia pare cât se poate de banală, însă dacă ar fi fost aşa, multe companii ar fi creat-o. Personal nu cred că acesta este viitorul fotografiei digitale. Poate că tehnologia va fi implementată într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat, însă nu la scara largă, ci doar pentru domenii speciale.