ASUS GeForce RTX 2080 Ti Turbo review: arhitectura Turing la şase luni după lansare

15.02.2019
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Turbo review: arhitectura Turing la şase luni după lansare
Teste DLSS

Teste DLSS

În cazul tehnologiei DLSS (Deep Learning Super Sampling), am avut parte de trei jocuri cu suport oficial şi un test sintetic 3DMark. Două au fost testate anterior şi pentru efectele ray-tracing, Battlefield V şi Metro Exodus, în timp ce al treilea este Final Fantasy XV în varianta sa de Benchamark.

Ideea din spatele DLSS este să randeze jocul pe GPU la o rezoluţie mai mică decât cea setată (de exemplu randare la 1440p atunci când setezi 4K), iar folosind algoritmi AI să crească artificial rezoluţia în timp real, pentru a oferi o imagine comparabilă cu una 4K, fără a necesita la fel de multă forţă brută din partea cipului grafic. Aceşti algoritmi AI rulează pe nucleele Tensor din cadrul cipului Turing. În teorie, impactul vizual ar trebui să fie minim, însă în testele noastre am observat câteva diferenţe în special în cazul texturilor, care sunt mai puţin detaliate decât cele rulate în rezoluţie 4K nativă. În schimb, la nivel de eliminare a marginilor întrerupte (jaggies), DLSS face o treabă mai bună decât multe implementări de antialiasing de post-procesare precum FXAA şi Temporal-AA. Imaginea pare mai „curată”, cu un minimum de artefacte evidente în special în rezoluţii mai mici (singurul test DLSS cu rezoluţie variabilă a fost cel din 3DMark).

3DMark – DLSS feature test

Acesta este singurul test care permite rularea cu DLSS a unei scene în mai multe rezoluţii: 1080p, 1440p şi 2160p. Testul rulează aceeaşi scenă din testul ray-tracing „Port Royal” în rezoluţia aleasă, cu ray-tracing activat, iar apoi o rulează din nou cu DLSS activat. În aproape toate cazurile, aportul de performanţă a fost de 100%, adică framerate-ul s-a dublat. Desigur, acesta este cam singurul test în care se întâmplă asta, însă demonstrează că tehnologia celor de la NVIDIA funcţionează, mai ales în cazuri de acest gen, repetabile şi nu foarte variabile.
 

Battlefield V – DLSS Test

Setarea DLSS în Battlefield V poate fi activată doar în rezoluţie 4K şi doar în combinaţie cu setarea DXR care activează efectele ray-tracing. Aportul de performanţă este considerabil, aceasta fiind cam singura metodă prin care poţi juca acest titlu cu ray-tracing activat în rezoluţie 4K la un framerate acceptabil, chiar şi pe setarea Ultra. Totul arată foarte bine, iar texturile nu sunt foarte afectate de efectul de „blur”. Probabil că Battlefield V în 4K cu DXR Ultra şi DLSS este cea mai bună combinaţie de setări pe care poţi juca acest titlu în acest moment, pe un RTX 2080 Ti, înainte ca acesta să fie înlocuit de o nouă generaţii de plăci grafice RTX în viitor.

Având în vedere cât de mare este aportul de performanţă, ne-am fi dorit ca DLSS să funcţioneze şi fără ray-tracing, pentru a putea urca framerate-ul jocului spre framerate-uri apropiate de 120 sau 144 FPS pentru rularea pe monitoarele de ultimă generaţie.

Metro Exodus – DLSS Test

Implementarea DLSS din Metro Exodus este funcţională, oferind un aport de performanţă decent, atât cu, cât şi fără ray-tracing. Din păcate, driverii NVIDIA limitează RTX 2080 Ti la suport DLSS în acest titlu doar în rezoluţie 4K. Utilizarea în 1440p ar fi fost ideală, întrucât framerate-ul ar fi putut creşte foarte mult, în special fără ray-tracing activat. Din păcate, calitatea imaginii are de suferit, majoritatea suprafeţelor fiind mult mai „înceţoşate” decât cu setarea DLSS oprită.

Momentan, Metro Exodus poate fi jucat în 60+ FPS în rezoluţie 4K pe profilul Ultra doar pe RTX 2080 Ti cu DLSS activat şi fără ray-tracing.

Final Fantasy XV – DLSS Test

În cele din urmă, am rulat varianta de benchmark a lui Final Fantasy XV cu setarea DLSS activată. Aceasta setează automat rezoluţia în 4K şi dezactivează orice altă formă de antialiasing, precum FXAA şi T-AA. Jocul arată foarte bine în acest mod, iar diferenţa de performanţă este de 50%, ceea ce asigură un framerate mediu de 60 FPS în rezoluţie 4K, cu toate setările NVIDIA Gameworks active. 

Părţi pozitive

Integrează cel mai puternic cip grafic de pe piaţă
Oferă acces la tehnologii precum ray-tracing şi DLSS în jocuri
Performanţă foarte bună în toate cazurile de utilizare
Dimensiuni reduse faţă de alte implementări RTX 2080 Ti, fiind potrivită pentru computere mai compacte

Părţi negative

Preţul este cam mare pentru un RTX 2080 Ti de referinţă cu turbină
Prea puţine titluri beneficiază de tehnologiile RTX în prezent
Stă tot timpul la temperaturi mari şi face zgomot semnificativ în utilizare

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cătălin Niţu
Cătălin Niţu
Redactor-șef Go4it.ro. Lucrează în presa de tehnologie și gaming din 2008. Absolvent al Facultății de Jurnalism și pasionat de gadget-uri, PC-uri și console de gaming. citește mai mult