Pe 11 octombrie 2024, NVIDIA a sărbătorit 25 de ani de la apariția primei plăci video lansate sub denumirea GeForce: este vorba despre NVIDIA GeForce 256, considerată, în 1999, primul Graphics Processing Unit (GPU) dedicat consumatorilor finali. Spre deosebire de concurență, care se limita la a oferi acceleratoare grafice 3D (care necesitau – sau nu – prezența unei plăci video 2D în sistem), GeForce 256 a fost prima soluție „completă” pentru gameri, care includea accelerare hardware pentru toate procedurile de Transform & Lighting, ridicând astfel sarcini solicitante de pe “umerii” procesorului.
Nu a fost de mirare că GeForce 256 a fost cea mai rapidă placa video din epoca sa, în special în rezoluții mai mari și adâncime de culoare de 32 de biți, un punct slab pentru concurență. De altfel, cam acesta a fost și sfârșitul drumului pentru principalii concurenți ai NVIDIA – americanii de la 3dfx Interactive (și ale lor plăci Voodoo) – aceștia sfârșind în 2002 prin a fi achiziționați chiar de către NVIDIA.
Grație posibilităților deschise de GeForce 256, și-au făcut apariția jocuri revoluționare, precum renumitele Quake III Arena sau Unreal Tournament, acestea beneficiind de performanța sporită oferita de noua arhitectură NVIDIA. Alături de moștenirea lăsată, care este resimțită și în jocurile de astăzi, aceste titluri au deschis căi noi către progresele semnificative în cercetarea inteligenței artificiale (AI), a fluxurilor de lucru ale creatorilor și metodelor de dezvoltare pe care le-am întâlnit în ultimul sfert de secol.
Paolo Corsini, redactorul-șef al publicației Hardware Upgrade, responsabil pentru review-ul original al plăcii GeForce 256 din 1999, a declarat următoarele:
La 25 de ani de la lansarea GeForce 256, lumea graficii 3D a cunoscut o evoluție incredibilă: Gaming-ul pe PC a devenit din ce în ce mai complex și accesibil fiecărui pasionat. Dar nimic din toate acestea, probabil, nu s-ar fi întâmplat fără inovațiile acelui produs lansat în toamna anului 1999, un produs pe care, din fericire, am reușit să îl am în mâinile mele. 25 de ani în cadrul cărora NVIDIA a reușit să mențină o tradiție care a început cu primul GPU din familia GeForce, GeForce 256.
Un an mai târziu după apariția lui GeForce 256, în 2000, NVIDIA i-a lansat succesorul: seria GeForce 2, disponibilă pentru prima oară și în variantele MX, mai accesibile, care au democratizat accesul tuturor pasionaților de jocuri pe PC la tehnologiile unui GPU modern. În 2001, GeForce 3 a fost primul GPU cu suport complet pentru DirectX 8.0, inclusiv deja faimoasele tehnici de pixel si vertex shaderi programabili, tehnologii aduse la maturitate pe următoarea generație, GeForce 4 Ti. GeForce 3 a reprezentat un pas atât de important pentru progresul grafic al jocurilor video, încât o versiune modificată a acestui cip video a fost introdusă de Microsoft în prima generație de console Xbox.
Următoarea revoluție grafică a avut loc în 2018, odată cu introducerea primei generații de plăci video din familia RTX: NVIDIA GeForce RTX seria 2000. Aceasta adăuga suportul pentru Ray Tracing hibrid (anumite elemente ale unui joc, precum reflexiile, iluminarea sau umbrele erau redate cu ajutorul tehnologiei ray tracing, devenind mult mai realiste), dar și pentru DLSS (Deep Learning Super Sampling, o tehnologie menită să renderizeze intern imaginile unui joc la o rezoluție mai mică și apoi, cu ajutorul AI-ul, să le reconstruiască în rezoluția finală, oferind un spor apreciabil de performanță).
Până astăzi, familia RTX de produse de la NVIDIA a avansat până la seria 4000, GPU-urile din această serie fiind capabile, pe lângă performanța mai bună atunci când vine vorba de renderizarea efectelor redate cu Ray Tracing, și de eliminarea lag-ului indus de sistem (prin NVIDIA Reflex), dar și de îmbunătățiri semnificative ale DLSS, atât în ceea ce privește viteza, cât și calitatea imaginii (prin introducerea tehnologiilor suplimentare Frame Generation și Ray Reconstruction).
Sursa: NVIDIA