NVIDIA a anunţat noua serie de plăci video GeForce 20, primele modele prezentate fiind GeForce RTX 2080 Ti, GeForce RTX 2080 şi GeForce RTX 2070. Acestea sunt cele mai puternice plăci video destinate gamerilor realizate vreodată, oferind un aport de performanţă impresionant faţă de generaţia precedentă, aducând în prim plan noi tehnologii de afişare a graficii 3D.
În loc de a vorbi direct despre noile plăci video, NVIDIA a preferat să dedice o mare parte a conferinţei de prezentare tehnologiei ray tracing, marea noutate pe care plăcile video din gama GeForce RTX o oferă. Până în prezent, această metodă de randare era extrem de greu de realizat, chiar şi cele mai puternice plăci video de pe piaţă necesitând foarte mult timp pentru a scoate un singur cadru. Plăcile grafice GeForce RTX vin însă echipate cu noi procesoare grafice pe arhitectură Turing, care includ hardware dedicat acestor cazuri de utilizare.
Cipul Turing pe care îl regăsim în vârful de gamă al noii serii de plăci video este realizat folosind 18,9 miliarde de tranzistori. Acesta include trei componente importante, prima fiind Turing SM, partea de GPU care se ocupă cu randarea graficii propriu-zise, cu capacitatea de 14 TFLOPS (GTX 1080 Ti oferea o viteză de 12 TFLOPS), cât şi posibilitatea de a calcula simultan operaţiuni floating point şi integer. Acest lucru asigură o mai bună paralelizare a operaţiunilor, pentru execuţie simultană. RT Core este componenta care se ocupă de ray tracing şi este capabilă să calculeze 10 giga rays pe secundă, astfel, imaginile realizate pot fi mult mai realiste, iluminarea, umbrele şi reflexiile putând fi simulate într-un mod natural, fiind simulate raze de lumină individuale.
În cele din urmă, cipul Turing integrează şi un Tensor Core, componentă care se ocupă cu procesarea algoritmilor de inteligenţă artificială. Astfel, anumite efecte pot fi simulate folosind AI, acest nucleu fiind capabil să calculeze 110 TFLOPS. Acesta poate fi folosit inclusiv pentru îmbunătăţirea rezoluţiei în anumite jocuri, pixelii putând fi calculaţi folosind AI şi afişaţi asemeni unor pixeli randaţi în mod normal. NVIDIA a dezvoltat şi un nou tip de antialiasing numit DLSS (Deep Learning Super-Sampling), care va îmbunătăţi calitatea imaginilor pe plăcile grafice GeForce RTX în jocurile care vor oferi suport, care foloseşte nucleul Tensor.
Pentru a pune în perspectivă puterea unui GPU Turing, NVIDIA a prezentat un clip de animaţie realizat folosind ray tracing pe care l-a prezentat în primăvară rulând pe un sistem de 60.000 de dolari, echipat cu patru plăci video Volta, soluţiile sale profesionale pentru AI şi Deep Learning. Un singur computer echipat cu o placă video Turing a reuşit să ofere o performanţă mai bună decât acel sistem profesional, cu o singură placă video. Comparativ cu un GTX 1080 Ti, cea mai puternică placă grafică de până acum, în aplicaţii de Ray Tracing, un GPU Turing poate fi cu de până la 10 ori mai rapid.
NVIDIA a dezvoltat şi un nou mod de a măsura performanţa unui GPU capabil de ray tracing, pentru a putea compara mai uşor capabilităţile noilor plăci video. Modul de calculare este foarte complex, însă fiecare cadru „turing” include efecte de ray tracing, shading pe 32 de biţi integer, shading pe 32 biţi floating point şi procesare neurală. Astfel, un GPU Turing de top poate atinge performanţa de 78T RTX-OPS (78 tera operaţiuni turing pe secundă). Comparat cu un GTX Titan Xp, performanţa este de cinci ori mai mare, vechiul „titan” putând atinge doar 12T RTX-OPS.
Acum că am vorbit puţin despre tehnologia din spatele noilor plăci video, este timpul să vedem cu ce avem de a face.
Desigur, starul prezentării a fost NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti, cea mai puternică placă grafică a momentului. Aceasta este echipată cu cipul Turing despre care am vorbit anterior, oferind 10 Giga Rays/secundă, 78T RTX-OPS, 11 GB memorie GDDR6 cu viteză de 14 Gbps şi o frecvenţă de bază de 1545 MHz. NVIDIA a specificat că aceste plăci sunt realizate special pentru overclocking şi deja oferă la pre-comandă varianta Founder’s Edition cu overclocking de bază la 1635 MHz.
Imediat sub acest model găsim GeForce RTX 2080, model care pare să ofere approximativ 20% mai puţină performanţă faţă de modelul Ti, fiind capabil de 8 Giga Rays/secundă (un aport de performanţă de 6X peste GTX 1080 Ti). Acesta vine cu aceeaşi memorie GDDR6 la 14 Gbps, însă este echipat cu „numai” 8 GB. Cipul beneficiază de o frecvenţă de bază de 1710 MHz, însă versiunea Founder’s are un overclocking aplicat din fabrică la 1.800 Mhz.
În cele din urmă, NVIDIA a prezentat şi modelul GeForce RTX 2070, varianta mainstream pe care probabil cei mai mulţi o vor cumpăra. Aceasta beneficiază de o performanţă de 6 Giga Rays/secundă şi 45T RTX-OPS, adică puţin mai mult decât jumătatea performanţei modelului de top. Şi acest model beneficiază de 8 GB GDDR6 la 14 Gbps şi beneficiază de o frecvenţă de bază de 1620 MHz. Versiunea Founder’s oferă un overclocking la 1710 MHz.
Valorile de overclocking sunt însă doar pentru frecvenţa de bază, în utilizare plăcile aplicând automat un boost automat, care poate varia în funcţie de temperatură. Pentru a se asigura că plăcile sunt bine răcite, NVIDIA a dezvoltat pe versiunile Founder’s o nouă soluţie termică, bazată pe radiatoare cu incintă de vapori şi două ventilatoare. Acesta ar putea fi mai eficientă decât vechea soluţie cu turbină şi cu siguranţă va oferi o rulare mai silenţioasă în full load.
Preţul este însă un subiect destul de interesant. În prezentarea oficială, NVIDIA a dezvăluit că preţurile pentru noile plăci grafice GeForce RTX 20 porneşte de la 499 dolari, acesta fiind preţul „oficial” pentru modelul RTX 2070. RTX 2080 costă 699 dolari, în timp ce RTX 2080 Ti costă 999 dolari. Aceste preţuri sunt similare cu cele ale generaţiei precedente, însă fiecare model este pe o treaptă mai sus decât seria GTX 10. Practic, GTX 2070 înlocuieşte vechiul GTX 1080, RTX 2080 înlocuieşte GTX 1080 Ti şi RTX 2080 Ti înlocuieşte modelul GTX Titan Xp, în termeni de preţ. În termeni de performanţă, aşteptăm primele teste oficiale, însă dacă aportul de performanţă este atât de mare precum susţine NVIDIA, aceste preţuri ar putea fi justificate.
Cei care îşi doresc însă un model Founder’s Edition, vor trebui să scoată din buzunar mai mulţi bani. Un RTX 2070 de pe site-ul NVIDIA costă 599 dolari, un RTX 2080 costă 799 dolari, în timp ce un RTX 2080 Ti costă 1.199 dolari. Aceste plăci video sunt realizate direct de NVIDIA şi nu de partenerii săi şi vin cu design-ul pe care l-am văzut în prezentare. Preţurile anunţate oficial de către companie sunt pentru modelele realizate de parteneri, care doar încep de la acele valori, însă în realitate vor fi mai apropiate de cele pentru Founder’s Edition, în special în cazul modelelor cu răcire avansată şi overclocking din fabrică.
Data de lansare pentru RTX 2080 şi RTX 2080 Ti este de 20 septembrie, dată la care vor fi livrate pre-comenzile de pe site-ul NVIDIA, care va coincide şi cu lansarea modeleleor „custom” de la parteneri. RTX 2070 se va lansa mai târziu, în luna octombrie, însă nu există o dată stabilită pentru această lansare.
În cele din urmă, NVIDIA a confirmat câteva jocuri care beneficiază de pe urma noilor tehnologii prezentate.
Iată lista primelor jocuri care vor beneficia de tehnologia RTX (ray tracing):
De asemenea, alte jocuri vor implementa alte tehnologii posibile doar folosind noile plăci video precum DLAA, pentru îmbunătăţirea calităţii grafice: