NVIDIA Studio este o platformă hardware și software realizată special pentru a ajuta creatorii de conținut digital să își lase imaginația liberă atunci când lucrează, fără a se simți constrânși de limite de performanță. La baza conceputului Studio stau plăcile grafice GeForce NVIDIA RTX, echipate atât cu hardware-ul necesar pentru rularea eficientă și rapidă de jocuri video, util și în anumite zone creative, dar și cu componente dedicate pentru accelerarea anumitor aplicații pentru crearea de conținut. Dar software-ul NVIDIA Studio este la fel de important, fiind compus atât din driverele dedicate pentru creație, cât și cu unelte speciale, care să completeze „trusa” virtuală a creatorilor.
Am discutat cu trei artiști din zona de creație 3D din România, Dragoș Culcear (R3trodoomer), Environment Artist 3D, Antonio-Bogdan Spătaru (P I X E L A S H), Freelance Graphic Designer și Generalist 3D , și Robert Drăgoiu (mental.os()), tot Generalist 3D, despre cum îi ajută NVIDIA Studio să își ducă la bun sfârșit proiectele. Răspunsurile lor ar putea să fie de interes atât pentru cei care lucrează deja în această zonă și nu au descoperit încă avantajele ecosistemului de creație NVIDIA, dar și pentru cei care sunt acum la început de drum și care doresc să avanseze în domeniul creației digitale.
Întrucât plăcile grafice NVIDIA GeForce RTX sunt realizate în special pentru afișarea de conținut tridimensional, este de așteptat că echiparea unui computer cu astfel de hardware va ajuta și în crearea de conținut 3D. Atât timp cât folosești cele mai recente drivere din gama Studio de la NVIDIA, accesibile din aplicația GeForce Experience, te vei asigura că hardware-ul tău RTX funcționează optim în aplicații de creație.
Bogdan Spătaru (B.S.), care realizează modele 3D în MAXON Cinema 4D sau DAZ 3D și editează sau creează artă 2D, clipuri video sau animații în suita Adobe (Photoshop, Illustrator, Premiere sau After Effects), spune că utilizarea hardware-ului NVIDIA îl ajută să ducă la bun sfârșit proiectele mult mai repede. PC-ul său este echipat cu un GeForce RTX 3070, o placă grafică din gama medie, care are destulă putere pentru a-i accelera workflow-ul de creație.
B.S. : „Ecosistemul Nvidia Studio îmi oferă o performanță mai rapidă, asigurată de driverele NVIDIA Studio – drivere optimizate pentru aplicațiile de creare de conținut (Adobe Photoshop, Premiere Pro, After Effects și multe altele). Acest lucru îmi asigură procesare, redare si randări a conținutului creat în cel mai scurt timp.
Făcând o comparație dintre ecosistemul NVIDIA Studio si altele, cu ajutorul plăcilor video dedicate cu tehnologia RTX am putut să lucrez mult mai rapid chiar si in proiecte care păreau sa dureze o veșnicie pentru a fi randate. Viteza si eficienta joacă un rol foarte important în cariera mea. Acest timp salvat îl folosesc de foarte multe ori pentru a avea o privire de ansamblu si de a face schimbări sau retușări mult mai rapid, fără a pierde timp.” , spune Bogdan.
Și Dragoș Clucear (D.C.) are la rândul său laude la adresa plăcilor grafice RTX, în special pentru modelarea 3D în timp real în Blender sau iluminare de scene 3D în Unreal Engine. Dacă înainte de utilizarea hardware-ului NVIDIA lucra mai degrabă „orbește”, putând doar intui rezultatul final în timpul muncii, acum poate vedea rezultatul în timp real, în timp ce îl dezvoltă. Astfel, NVIDIA Studio și un GPU puternic, precum GeForce RTX 3090, reușesc să îi salveze timp prețios:
D.C.: „Ecosistemul Nvidia Studio mă ajută extrem de mult în procesul de creație. Când am folosit prima oară placa grafică RTX 3090 în Blender, nu mi-a venit să cred că puteam să randez în timp real toate schimbările pe care le aduceam scenei. În mod tradițional, trebuia să creez un fel de blockout pe baza căruia să intuiesc felul în care ar arăta randarea finală, ceea ce acum mi se pare un mod de lucru extrem de ineficient. Acum lucrez mai tot timpul cu randarea activată în viewport, ceea ce mi s-ar fi părut complet de neconceput până mai de curând. De asemenea, lucrând în Unreal Engine, folosesc din plin puterea plăcii grafice pentru a lumina scene 3D cu Nanite. Randarea nu este doar foarte rapidă, ci și extrem de realistă.”
În cazul lui Robert Dragoiu (R.D.), upgrade-ul la un GeForce RTX 4090 i-a scăzut timpul de așteptare la o treime, timp pe care îl poate folosi acum la experimentarea cu tehnici noi sau mai avansate, sau îmbunătățirea rezultatelor pe care le obține. Acesta lucrează atât în Cinema 4K, cât și în DAZ Studio, iClone, After Effects, Nuke și Unreal Engine:
R.D.: „Înainte de upgrade-ul recent, aceeași scenă complexă îmi era randată într-o ora și jumătate, iar acum ajung la același rezultat în mai puțin de 30 de minute.
Dincolo de hardware-ul care imi accelereaza timpii de render/encoding prin suportul CUDA și core-urile RT, văd îmbunătățiri drastice în fluiditatea programelor mele, de la viewport la pre vizualizări în timp real, prin optimizările specifice fiecăruia prin driver-ele NVIDIA Studio.
Tot timpul aceasta salvat se traduce în cele mai multe cazuri în experimentarea unor tehnici mai avansate, sau în aprofundarea mai în detaliu a modelelor și texturilor implementate.”
Dar avantajele NVIDIA Studio nu se văd doar în aplicații 3D. Și aplicațiile care lucrează cu fișiere 2D, precum fotografii sau conținut video pot beneficia de pe urma optimizărilor. Plăcile grafice NVIDIA sunt echipate cu nuclee CUDA, care pot fi folosite la randarea de scene 3D, dar care pot fi programate și pentru alte activități, precum accelerarea de fizică în jocuri sau pentru procesarea de imagini în software de editare foto, precum Photoshop de la Adobe. Nucleele RT, folosite pentru ray tracing în timp real sunt folosite atât în jocuri, cât și în software de modelare 3D pentru generarea de imagini cu iluminare cât mai realistă, în timp ce nucleele Tensor oferă procesare AI, care abia acum începe să intre în mainstream.
Se pare că artiștii din zona digitală sunt tot timpul la zi cu cele mai noi tendințe, întrucât aceștia spun că folosesc deja AI, inclusiv folosind tool-urile realizate special de NVIDIA, precum Canvas, care permite realizarea rapidă de peisaje, atât 2D, cât și 3D.
D.C.: „Tool-urile NVIDIA Studio mi-au captat interesul încă de când le-am folosit prima dată, mai ales pentru că sunt fascinat de felul în care acestea folosesc inteligența artificială. Nvidia Canvas îmi permite ca Environment Artist să schițez decoruri extrem de rapid, pentru a elimina pe cât posibil experimentarea în programele 3D pe care le folosesc. Și cred totuși că e puțin spus ”schițare”, întrucât rezultatele obținute sunt întotdeauna spot-on.”, spune Dragos Clucear.
B.S.: „Pot sa amintesc de NVIDIA Canvas pe care îl folosesc pentru a genera idei de landscape-uri având flexibilitatea de a genera materiale precum: munți, nori, păduri oriunde ne împinge creativitatea. Update-ul adus la aceasta aplicație, anume posibilitatea de a picta peisaje la 360 de grade, îl găsesc foarte util in generarea de HDRI-uri pentru proiecte care implica un workflow 3D.”, confirmă și Bogdan Spătaru.
R.D.: „Ca artist pasionat de crearea de lumi, NVIDIA Canvas mi se pare un tool excepțional. Mă gândesc la AI ca un asistent în crearea moodboard-urilor pentru lucrările mele. Văd mare potențial în a curatoria rapid un set de imagini inspirationale. Este ca un motor de căutare bazat pe idei [haha]. La fel, NVIDIA Canvas îmi oferă control total asupra compoziției.”
Un alt „tool” util pentru creatorii de conținut, dar și pentru utilizarea de zi cu zi în conferințe online este NVIDIA Broadcast, tot parte a platformei Studio. Această aplicație folosește tot procesarea AI pentru a îmbunătăți calitatea capturii video și audio de pe un combo de webcam și microfon. Poți adăuga blur pe fundal în timp real, sau poți elimina complet zgomotele din mediul înconjurător, în timp real. Pentru creatorii de conținut, cu siguranță aceste avantaje pot ajuta în livestreaming, însă utilizatorii de rând pot beneficia de videoconferințe la calitate mai înaltă:
B.S.:„De ceva vreme folosesc si NVIDIA Broadcast pentru meet-uri, având posibilitatea de a anula sunetele de fundal care sunt deranjante fără a distorsiona într-un fel vocea, dar si efectul de blur pe fundal atunci când folosesc o camera video. Overall, oferă un aspect profesionist si este foarte ușor de folosit atât pentru meet-uri obișnuite dar si pentru livestreams.”, spune Bogdan.
Nu în ultimul rând, toate plăcile grafice NVIDIA GeForce RTX folosesc și un motor media (media engine), care oferă procesare în timp real pentru conținut video. Toate plăcile RTX integrează encoder hardware numit NVENC, pentru formatele H264 și H265, unele dintre cele mai populare folosite pentru redare video online, iar noile plăci grafice RTX 40 includ și un encoder AV1, un codec modern, foarte eficient, care asigură o calitate înaltă a clipurilor video, la dimensiuni scăzute.
Acest format este foarte nou, însă va putea fi folosit foarte curând inclusiv pentru streaming pe Twitch, lucru care va duce la o creștere semnificativă a calității. Important va fi să ai hardware-ul capabil să facă encoding-ul în timp real pentru streaming. Deja Discord a implementat AV1 în capabilitățile sale de videoconferințe și streaming.
Astfel, indiferent dacă lucrezi cu formate video cu compresie ridicată, sau cu formate noi, ai nevoie să exporți rapid un clip video sau să faci streaming la o calitate cât mai bună, un GPU de la NVIDIA te va ajuta pe de-o parte să salvezi timp și pe de alta să poți crește calitatea video în transmisii live, fără să crești și banda necesară pentru transmisie sau pentru vizionare.
Cei trei artiști au deja experiență de mulți ani în acest domeniu, însă i-am întrebat și ce recomandări au pentru cineva care este la început de drum în zona de creare de conținut sau artă digitală. Se pare că hardware-ul performant ar putea fi bun pentru începători, ajutându-i să învețe mai multe într-un timp mai scurt. Desigur, experimentarea și explorarea domeniul de artă digitală, în toate formele ei, este la fel sau poate chiar mai important decât hardware-ul:
D.C.:„Ar fi o situație absolut ideală să ai de la început un rig cu cea mai nouă și performantă placă grafică NVIDIA. Categoric ajută foarte mult în procesul de învățare. Mulți dintre noi însă nu am avut un astfel de lux și am fost nevoiți să învățăm programe 3D pe calculatoare învechite de prin casă. Se poate învăța și pe hardware mai slăbuț, trebuie doar să te înarmezi cu o doză mai zdravănă de răbdare. Pentru începători, sfatul cel mai important pe care pot să-l ofer este să nu vă lăsați descurajați de munca artiștilor mai experimentați. Țineți-vă de treabă and before you know it, you’ll definitely get there.”, spune Dragoș.
B.S.: „Recomandarea mea pentru orice artist digital sau creator de conținut la început de drum, este de a explora si a experimenta. Sugerez de a experimenta diferite tehnici si a exersa cu diferite stiluri de creație pentru dezvoltarea propriului stil. Încercarea de noi abordări si tehnici poate ajuta in dezvoltarea abilitaților și descoperirea pasiunii.
În ceea ce privește hardware-ul, este adevărat ca un PC cu o performanta ridicata poate ajuta la îmbunătățirea experienței in calitate de creator de conținut sau artist digital, datorită vitezei și performanței pe care acesta ți le poate oferi.”, a completat Bodgan.
R.D.: „În mod cert, un sistem performant NVIDIA Studio te ajuta în cursivitatea experienței de creare. Timpi scăzuți in tehnicități precum optimizări se traduc direct în timpi câștigați în creativitate, mai ales in stadiul de învățat sau experimentat.
Recomandarea mea este aceea de a îți satisface nevoia creativă indiferent de posibilități. Fă-ți un obicei din a traduce orice idee, indiferent de cât de mică ar fi, într-un exercițiu de creativitate și în final într-un vizual finit. Chit că uneori drumul poate fi confuz sau frustrant, crede-mă că în final toate celelalte vin de la sine.”
Chiar dacă discuția a fost în jurul NVIDIA Studio, și utilizarea plăcilor GeForce RTX pentru a crea conținut și, de ce nu, chiar și de jocuri, din postura mea de gamer, nu am putut să mă abțin să nu îi întreb și dacă folosesc acele plăci video performante și pentru gaming. Nu am fost deloc surprins să aflu că atât Dragoș, Robert, cât și Bogdan folosesc aceleași PC-uri pe care le folosesc zi de zi pentru artă digitală și pentru a se relaxa în timpul liber.
Așa am aflat că lui Bogdan îi plac titluri de racing precum NFS Unbound, shootere competitive precum Apex Legends și Call of Duty Warzone, MMORPG-uri precum World of WarCraft și, desigur, clasicul FIFA:
B.S: „Având un sistem cu un GPU Nvidia RTX nu pot să rezist tentației de a-l folosi si pentru gaming once in a while. Fac switch la driverele NVIDIA Geforce Game Ready si GAME ON! Joc foarte des Need For Speed: Unbound, sunt foarte uimit de grafica, de acel mix intre realism si efectele 2D in stil comics, și mecanica jocului în sine, it suits me! Pe lângă Unbound si in general jocurile de tip Racing, mă joc World of Warcraft, Apex Legends, COD Warzone 2, FIFA 23. Momentan nu am nimic stabilit dar cu siguranța voi face si conținut de gaming pe Twitch așa ca Stay Tuned! Voi anunța când vine timpul.
Dragoș, în schimb este mai pe stilul meu, cu jocuri single player cu grafică complexă, precum Spider-Man și God of War, dar, se mai destinde și din când în când cu Forza Horizon:
D.C.: „Da, normal că folosesc RTX 3090-ul pentru niște gaming din când în când. E o senzație foarte plăcută atunci când instalezi un joc nou și setezi totul pe Ultra, arată bestial. Mi-a plăcut foarte mult jocul Spider-Man, mai ales DLC-ul cu Miles Morales. New York-ul arată extrem de bine în acest joc, Ray Tracing-ul este cireașa de pe tort. Mi-a plăcut maxim și God of War, am stat mult să completez misiunile secundare. Din când în când mă mai joc Forza Horizon 5, nu îmi vine în minte un alt joc la fel de spectaculos din punct de vedere vizual precum acesta.”
Robert pare să se axeze atât pe jocuri AAA cu grafică complexă, precum Atomic Heart și Cyberpunk 2077, dar și pe titluri survival precum SCUM și 7 Days to Die:
R.D.: „Jocurile video sunt felul meu de a mă deconecta la finalul unei zile și de a mă relaxa pierdut cu prietenii în tot felul de lumi virtuale. Pentru mine, o placă video NVIDIA caree poate ține pasul cu productivitatea necesara job-ului dar și cu fidelitatea în continua îmbunătățire a jocurilor video este o necesitate. În mod natural, în ultimele luni, lumile acestea au fuzionat și am ajuns să fac chiar și game development, nefiind limitat de hardware.
Recent am terminat Atomic Heart și Cyberpunk 2077, pentru a doua oara, însă, de departe, genre-ul favorit este survival crafting, unde 7 Days to Die deține supremația, urmat de SCUM.”
În timp ce este important de precizat că cei trei artiști cu care am avut ocazia să discutăm folosesc computere desktop, NVIDIA Studio este o platformă disponibilă și pe computerele portabile. Laptop-urile echipate cu GPU NVIDIA GeForce RTX sunt de asemenea compatibile cu driverele dedicate NVIDIA Studio. Există chiar și serii dedicate de computere de acest gen de la producătorii consacrați din piață, care vin echipate atât cu hardware performant, capabil și de gaming, cât și cu ecrane special realizate pentru creare de conținut, cu paneluri calibrate, slot-uri de carduri SD, mai multe port-uri de conectivitate, ecrane tactile și orice mai au nevoie artiștii de la astfel de dispozitive portabile.
Chiar dacă nu este imediat evident, oricare computer echipat cu o placă grafică GeForce RTX de la NVIDIA poate deveni unul de creație. Puteți găsi mai multe informații despre platforma NVIDIA Studio pe site-ul companiei, unde sunt listate resurse, tot felul de aplicații precum Broadcast sau Canvas, dar și Omniverse, RTX Remix și multe altele, cu tot cu ghiduri despre utilizarea lor. Destul de des, pe platforma Studio apar și tutoriale de la creatori de conținut care te pot învăța cum să folosești toate aceste resurse pentru a-ți accelera propriile proiecte.