Potrivit Western Digital, orice hard disk mai vechi de trei ani trebuie înlocuit cât mai repede, chiar dacă este în perfectă stare de funcționare.
Stârnind confuzie și chiar panică în rândul utilizatorilor de echipamente NAS (Netword-Attached-Storage), software-ul dezvoltat de Western Digital pentru monitorizarea stării de funcționare ai HDD-urilor WD declanșează mesaje de avertizare, recomandând înlocuirea cât mai rapidă a dispozitivelor de stocare pentru a evita pierderile de date. Problema este că alertele legate de sistemul SMART, același folosit și pentru identificarea defectelor hardware, nu au nicio legătură cu cele din urmă. În fapt, alertele sunt emise „pe ceas”, de îndată ce orele de funcționare pentru unul sau mai mult hard disk-uri ajung să însumeze echivalentul a trei ani de funcționare continuă.
Alerta care nu discriminează între HDD-urile folosite în mod intensiv și cele care doar au așteptat după sarcini ocazionale de backup, pare să aibă drept unic scop stârnirea panicii în rândul utilizatorilor care se tem pentru datele importante. Iar „schema” pare să funcționeze, numeroase companii și utilizatori fără cunoștințe despre partea de hardware grăbindu-se să-și înlocuiască dispozitivele de stocare abia ieșite din perioada de garanție, fără a realiza că acestea sunt de fapt în perfectă stare de funcționare.
Iar experiențele practice avute de giganți ai soluțiilor de stocare cloud, precum Blackblaze, ne arată că, mai ales dacă sunt folosite pentru sarcini de backup sau găzduirea unor fișiere nu foarte des accesate (ex. colecția de filme și poze), vasta majoritate HDD-urilor încă sunt în parametrii optimi chiar și după 8 ani de funcționare continuă.
Având în vedere faptul că după trei ani, HDD-urile Western Digital pentru consumatori sunt oricum ieșite din garanție, producătorul nu riscă nimic în ce privește posibila avalanșă de cereri pentru remedierea „defectului” indicat utilizatorilor panicați la vederea simbolului cu simbolul (!) în dreptul parametrilor SMART. În schimb, beneficiile anticipate prin creșterea artificială a cererii de HDD-uri ar pute veni cu prețul pierderii încrederii consumatorilor, care s-ar putea îndrepta către producătorii rivali.
Cert este că falsul mesaj de alertă creează și probleme reale, marcajul (!) aplicat permanent împiedicând utilizatorii să sesizeze la timp și alte erori SMART care ar putea indica un defect hardware real. În plus, partițiile RAID care includ HDD-uri fără istoric SMART „curat” nu pot fi reparate în eventualitatea apariției de erori, sau după înlocuirea unui HDD care chiar s-a defectat. Practic, HDD-urile Western Digital cu mai mult de trei ani în ore de funcționare sunt considerate defecte în mod automat, fapt ce împiedică folosirea acestora în anumite situații