Dacă înainte de pandemia COVID-19, activitatea desfășurată muncind de acasă părea o soluție de neconceput pentru majoritatea companiilor, opțiunea tinde acum să devină o strategie de supraviețuire pentru business-urile a căror activitate este periclitată de măsurile pentru carantină.
Pe măsură ce rata de infectare cu noul Coronavirus continuă să crească, riscul ca o parte sau întreg colectivul de angajați ai unei companii să fie scos din activitate timp de mai multe zile sau săptămâni crește exponențial, starea de incertitudine adăugând la problemele întâmpinate deja pe plan financiar.
Din fericire pentru angajați, soluția ideală de a echipa fiecare utilaj/echipament cu inteligență artificială încă este la mai mulți ani distanță. Dar între timp, industria poate împrumuta de la comunitatea de gaming mijloacele necesare pentru transformarea muncii serioase într-o activitate aproape distractivă și în mod cert, mult mai puțin riscantă pentru siguranța fizică ți sănătatea angajaților.
Spre exemplu, munca în depozitele de mărfuri se desfășoară într-un mediu închis, probabilitatea de infectare a muncitorilor care lucrează la mică distanță, respirând același aer, fiind un fapt dovedit.
Manevrarea directă a pachetelor este o sarcină mult prea implicată pentru a putea fi desfășurată de la distanță, însă nu și manevrarea unui motostivuitor sau alte echipamente pentru transport marfă. Utilajele de generație recentă sunt deja proiectate cu sisteme de tip electronic, gândite să îmbunătățească manevrabilitatea. Așa că, de ce să nu conectezi aceste printr-un adaptor wireless, mutând interfața cu operatorul pe masa unui birou confortabil. Atât timp cât persoana lăsată la butoane are deja experiență în domeniul cerut, adaptarea la noile condiții de muncă este relativ simplă, problema vizibilității fiind rezolvată în modul cel mai simplu, amplasând suficiente camere video care să livreze în timp real toate reperele vizuale necesare.
Sistemul dezvoltat de compania Phantom Auto este implementat deja în depozitele mai multor companii din Statele Unite și Europa, conceptul de telemuncă devenind teleoperare a echipamentelor care necesită interacțiune umană.
Apărând ca o punte între munca prin interacțiune directă cu utilajele și automatizarea de facto a producției, teleoperarea echipamentelor prezintă avantaje pentru ambele tabere angajator-angajat. Pe de o parte, operatorul de motostivuitor scapă de grija condițiilor potrivnice de muncă (caniculă, frig, mediu toxic), lucrând dintr-un birou confortabil, sau și mai bine, de acasă. În schimb, angajatorul poate comuta oricând comanda echipamentului la un alt operator, asigurând disponibilitate 100% chiar dacă unul dintre angajați nu poate munci în ziua respectivă.
Pe lista activităților pretabile la teleoperare ar putea intra și serviciile de ride-sharing, oferind călătorilor ceea ce mulți își doreau deja: drumuri fără inconvenientul unui șofer cu chef de vorbă, sau măcar prezent în mașină.
Per total, toată lumea câștigă, cel puțin, până când sistemele computerizate vor deveni suficient de versatile pentru a scoate complet din ecuație factorul uman.