Ajunsă deja la cea de-a treia ediţie, sărbătoarea reducerilor cunoscută sub numele de Black Friday nu este nici pe departe o invenţie a românilor. Apărut în anii 60, termenul Black Friday a fost folosit pentru a descrie traficul infernal şi aglomeraţia ce sugruma metropolele americane în ziua imediat următoare sărbătorii Ziua Recunoştinţei, marcată cu 3-4 zile în care majoritatea magazinelor retail sunt închise. Dincolo de haosul creat de afluxul de cumpărători, Black Friday aducea pe profit multe din magazinele care au funcţionat în pierdere restul anului, marcând totodată începutul unei perioade profitabile ce durează până la finalul lunii decembrie.
Totuşi, chiar dacă a generat vânzări record încă din anul 1993 iar începând cu 2003 a devenit oficial cea mai aglomerată zi de cumpărături din întregul an, Black Friday nu a căpătat cu adevărat notorietate decât după anul 2011, când mai multe lanţuri de magazine din Statele Unite au decis să-şi deschidă porţile chiar de la miezul nopţii, ducând goana după promoţii la extreme greu de închipuit până atunci.
Ştiind de atracţia românilor pentru chilipiruri şi reduceri de orice fel, proprietarii de magazine din ţara noastră nu aveau cum sa rateze o asemenea oportunitate de a face profit în timp record, aşa că tot în anul 2011 a debutat prima campanie Black Friday în România. Promiţând reduceri între 10% şi 75%, prima ediţie Black Friday s-a dovedit a fi un succes, lăsând în urmă profit record pentru magazine şi destui cumpărători mulţumiţi de cumpărăturile făcute. Tratată însă ca un experiment, prima ediţie Black Friday i-a găsit nepregătiţi pe mai toţi participanţii, problemele legate de disponibilitatea serverelor ce găzduiau magazinele online, aglomeraţia din punctele de desfacere retail, comenzi nepreluate sau livrate cu mare întârziere fiind comune. Nu au lipsit nici practicile de bazar, cazurile de speculă cu preţuri mărite artificial înaintea campaniei şi apoi readuse la valoarea iniţială pentru a fi prezentate cu titlu de promoţie fiind destul de răspândite.
A doua ediţie Black Friday a adus un bilanţ fericit pentru participanţi, majoritatea reuşind un start triumfal pentru sezonul cumpărăturilor de iarnă, cu vânzări mult peste nivelul anului anterior. Gestionate mai bine şi suplimentate cu hardware performant, platformele de comerţ electronic au reuşit să susţină timpi de funcţionare (uptime) în general de peste 50%, mergând până la 92% în cazul Emag, care de altfel a şi reuşit să puncteze cele mai mari vânzări. Anul 2012 a adus şi prima ediţie Black Friday cu prelungiri, în care campaniile de reduceri au continuat şi în zilele imediat următoare sub diverse denumiri (ex. Black November la Emag şi Pink Monday la Domo).
Aşteptată să aibă loc în data de 29 noiembrie, la fel ca în Statele Unite, Black Friday 2013 este celebrat în România cu o săptămână mai devreme, pe 22 noiembrie. Comercianţii justifică modificarea făcută prin dorinţa de a nu se apropia prea mult de 1 decembrie – zi nelucrătoare ce ar fi riscat să perturbe buna organizare a campaniei.
Oferta F64 pentru Black Friday 2013
Oferta Marketonline pentru Black Friday 2013
Oferta Evomag pentru Black Friday 2013
Spre deosebire de anii trecuţi, Black Friday 2013 întinde campania de reduceri pe şi mai multe zile. Spre exemplu, 22, 23 şi 28 noiembrie în cazul Evomag, respectiv 29, 30 noiembrie şi 1 decembrie în cazul Ikea. Însă cei mai mulţi participanţi au anunţat promoţii în perioada 22 – 24 noiembrie.