Testaţi deja de mult timp, acumulatorii cu tehnologie litiu-aer oferă o densitate de înmagazinare a energiei superioară acumulatorilor Li-ion folosiţi în prezent, însă au şi câteva dezavantaje pe care tehnologia litiu-oxigen dezvoltată de cercetătorii institutului MIT promite să le rezolve.
Utilizând oxigenul din aer drept catalist în procesele chimice care au loc în timpul operaţiunii de încărcare/descărcare, acumulatorii Li-aer ajung să irosească o bună parte din energie, până la 30% din electricitatea primită de la adaptorul AC fiind convertită direct în căldură. În cazul acumulatorilor cu tehnologie Li-oxigen, aceleaşi reacţii chimice se produc însă fără contactul direct cu aerul atmosferic, înlocuit cu o serie de compuşi chimici – Li2O, Li2O2 şi LiO2 – care rămân permanent în stare solidă.
Cu mai puţină căldură reziduală degajată în timpul procesului de încărcare, acumulatorii Li-aer pot ajunge la capacitatea dorită într-un timp mai scurt, uşurând totodată folosirea acestora în număr mare – spre exemplu la alimentarea autovehiculelor electrice.
Potrivit echipei condusă de un cercetător pe nume Ju Li, procesele chimice care au loc în timpul încărcării protejează acest tip de acumulator împotriva supraîncărcării accidentale, reacţiile chimice trecând la o formă inertă după atingerea capacităţii maxime de înmagazinare a energiei. Spre comparaţie, acumulatorii cu tehnologie Li-ion se pot deteriora rapid prin supraîncălzire, existând chiar pericol de incendiu dacă sursa de alimentare nu este deconectată la timp.
Acumulatori Na-ion, alternativă pentru cei Li-ion, demonstraţi ca şi prototip funcţional