KidZui funcţionează atât pe computere cu sistem de operare Windows cât şi pe Macintosh-uri. Fişierul de instalare se descarcă instant, în cateva secunde, având doar 4 MB; descarca-l de pe www.kidzui.com.
Odată instalat pe computer, la prima pornire KidZui te invită să creezi un cont de utilizator. Asta presupune ca băiatul sau fata să deseneze un avatar (un personaj animat care sa-i semene ori reprezinte), având la dispoziţie diverse forme şi culori ale feţei, frizuri, etc. Urmează să selectezi vârsta copilului (probabil că în funcţie de asta, programul oferă conţinutul cel mai apropiar gusturilor sale); deşi KidZui ar fi recomandat pruncilor de 3 – 12 ani, opţiunile de selectare a vârstei se întind pînă la 17 ani. În fine, trebuie introduse un username şi o parolă, plus adresa email a unuia dintre părinţi. Părintele va primi imediat un email cu un link de confirmare a contului creat de odrasla sa. La rândul său, părintele este invitat să-şi creeze un cont pe KidZui, cu ajutorul căruia are acces la o altă componentă a aplicaţiei, anume cea de Parental Control.
Interfaţa grafică este plăcută şi (presupun) intuitivă pentru copii. Background-ul aplicaţiei poate fi schimbat în funcţie de culoarea preferată (albastru, portocaliu, verde etc).
Navigarea pe Internet se poate face fie prin alegerea unei categorii (bara din stânga) – situri populare, TV şi filme, ştiinţă, jocuri, animale, sport ş.a.m.d. – fie prin tastarea de cuvinte cheie, similar motorului de căutare Google. Practic, ai o bară (sus) în care poţi căuta ce te interesează de pe web, din colecţia de poze, respectiv video disponibilă pe internet. Copilul care introduce în bara de căutare cuvinte precum sex, porn şi altele asemenea nu este „lovit” cu mesaje gen „nesimţitule, vezi că te vede dumnezeu” ori „dacă mai cauţi aşa ceva o să ai un accident de maşină” – mesaje caracteristice manualelor de religie publicate în România. Dimpotrivă, în urma căutării pe astfel de cuvinte cheie, se întorc ori rezultate referitoare la educaţia sexuală ori texte/imagini/video fără mare relevanţă. Filtrarea s-a dovedit excelentă la testarea efectuată.
În plus, copilul are posibilitatea de a comunica online cu alţi copii membrii ai KidZui prin intermediul unui sistem de chat integrat (gen Yahoo! Messenger). Este răsplătit cu puncte – număr afişat în dreptul avatarului său – ce se cumulează de fiecare dată cînd se joacă, evident în jocurile educaţionale pe care le va descoperi pe KidZui.
Te costă ceva? Da. Abonamentul lunar este 9,95 USD, dar pentru noii utilizatori există o promoţie (cel puţin acum) prin care acest preţ scade la jumătate (4,95 USD). Dacă optezi pentru plata pe un an, achiţi 49,95 USD. Poţi testa gratuit KidZui pe o perioadă de 30 de zile.
KidZui este un nou serviciu online dedicat copiilor între trei şi 12 ani, ori mai degrabă părinţilor prin faptul că aceştia pot munci liniştiţi gândindu-se că odraslele lor au acces la un Internet purificat, pe care se găsesc nu sute de milioane de site-uri, ci doar puţin peste 500.000. Cel mai de preţ atu al soluţiei KidZui este acela că paginile web puse la dispoziţia copiilor nu sunt verificate de un mecanism automat, ci de către ochiul vigilent a sute de dascăli şi părinţi.
Înainte de lansarea pentru publicul internaut, aflat în stadiu „beta”, browser-ul (aplicaţia de navigare pe Internet) KidZui a fost testat de 8.000 de copii şi părinţi care au transmis responsabililor serviciului KidZui plusurile şi minusurile legate de utilizarea serviciului. Cu aceasta ocazie 200 de părinţi şi cadre didactice au fost angajate cu scopul de vizualiza, respectiv aproba, diferite materiale disponibile online.
Daca un utilizator încearcă să acceseze un site ce nu se regăseşte în „lista albă” a KidZui, echipa de management primeşte o notificare; ca urmare echipa va verifica site-ul şi va decide includerea acestuia în KidZui. Decizia despre ce situri sunt bune ori neadecvate pentru copii este luată de aproximativ 200 de părinţi şi dascăli. Tocmai din acestă cauză, după cum precizează cei din conducerea KidZui, se întămplă des ca aprobarea unui nou „site bun” să fie efectuată în termen de numai câteva ore.
„Nu putem garanta întru-totul pentru KidZui, dar nici vorbele laudative la adresa acestui serviciu nu reprezintă marketing pur” – afirmă directorul executiv al KidZui, Clifford Boro într-un interviu pentru BetaNews.com. „Ne-am bazat pe munca a peste 200 de editori din 25 de state şi considerăm esenţială extinderea conţinutului oferit de KidZui, pe zi ce trece. Sistemul nostru înregistrează căutarile pe care fac copiii si modul de utilizare al aplicaţiei, şi se asigură în acelaşi timp că editorii noştri contribuie prin adăugarea de conţinut interesant pentru cei mici. Modelul nostru de business, bazat pe abonamente, ne permite să investim în creşterea conţinutului de calitate destinat copiilor şi pe viitor” – conchide Clifford Boro.