În timp ce pe căile ferate din România viteza medie de deplasare a trenurilor este mai mică decât în secolul XIX, în Franţa sunt testate trenuri de pasageri motorizate de locomotive alimentate cu hidrogen, o tehnologie mai puţin poluantă şi capabilă să ofere viteze cel puţin la fel de mari ca locomotivele diesel convenţionale.
Tehnologia Fuel Cell nu este deloc nouă, fiind testată cu mai mult sau mai puţin succes pe autoturisme şi autobuze de pasageri. Numărul mare de trasee neelectrificate deschide însă oportunităţi şi pentru eficientizarea transporturilor pe cale ferată, oferind o alternativă pentru vechile locomotive diesel.
Produs de Alstom, unul dintre primele trenuri de pasageri propulsate de o locomotivă alimentată prin tehnologie Fuel Cell este testat în Franţa, acoperind trasee de până la 800 Km lungime. Chiar dacă nu la fel de rapid ca un alternativa propulsată de locomotive electrică, trenul cu o capacitate de 300 pasageri poate atinge viteze de până la 140 km/h, singurul reziduu rezultat fiind vapori de apă.
Compania producătoare doreşte extinderea traseelor acoperite de trenuri alimentate cu hidrogen şi în regiuni din nordul Germaniei, nu mai târziu de luna decembrie 2017.
Pentru a funcţiona, noile trenuri necesită utilarea depourilor cu staţii de alimentare specializate, fapt care poate duce la costuri suplimentare semnificative, dacă sistemul fuel cell este implementat la nivelul întregii reţele de transport pe cale ferată.