TV-urile din SUA sapă după bani pe net

05.05.2008
TV-urile din SUA sapă după bani pe net
Banii castigati depind de modelul reclamelor

De unde o asemenea "aberaţie"? Advertiserii plătesc mai mult pe online într-o asemenea situaţie deoarece pe Internet este mult mai uşor să aflii exact cîţi spectatori ai şi cîţi dintre ei văd reclamele, iar printr-un simplu clic aceştia pot să cumpere eventual produsul căruia i se face reclamă.

"Ca advertiser, observi clar eficacitatea campaniei publicitare", spune Bob Davis, un investor new-media şi fost CEO al motorului de căutare Lycos. "Indiferent de rata de click-uri (nr. – ce exprimă răspunsul imediat la o reclamă) pe care o primesc, aceasta e infinit mai mare decât cea obţinută pe TV. Pentru că, pe TV această rată e egală cu zero" (adică, nu putem vorbi de clicuri pe TV – n.r.).

Reţeaua de televiziune ABC care transmite serialele "Lost" şi "Desperate Housewives" pe situl ABC.com, după ce în prealabil le-a transmis pe TV, speră să găsească formula magică prin care să realizeze venituri la fel de serioase din publicitatea online precum din cea difuzată pe TV.

Lost, ABC.com

"Pentru a reuşi să aducem venituri din online la fel cum reuşim din broadcasting, trebuie să rezolvăm una din două chestiuni. Trebuie fie să mărim numărul de reclame regăsite actualmente pe ABC.com, fie să ne gîndim la diferite metode de a genera valoare pentru advertiseri." – explică Albert Cheng, vicepreşedinte executiv digital media Disney-ABC Television Group. "Nu suntem încă la egalitate cu modelul tradiţional de transmisie TV, dar scopul nostru şi tot ceea ce facem este să ajungem acolo".

Experimentul CBS cu serialul "Big Bang Theory" a fost atît de reuşit încît reţeaua TV l-a repetat. Astfel, lansarea oficială pe TV a fost precedată de preview-uri online şi în cazul altor două show-uri: "Dexter" – în februarie, respectiv "The Tudors" în martie.

ABC, subsidiară a The Walt Disney, se pregăteşte să testeze lunile următoare eficacitatea sistemului de advertising localizat (primeşti reclame în funcţie de locaţia în care te afli, cînd navighezi pe internet; în principiu după adresa IP), avînd în vedere că media player-ul utilizat de ABC pentru transmiterea show-urilor TV pe net poate detecta locaţia spectatorilor online – detaliază Albert Cheng.

Companiile din sfera tehnologiei trudesc deasemenea la îmbunătăţirea modalitaţilor de prezentare a reclamelor pe Internet prin sporirea gradului de interactivitate – rezultatul concretizîndu-se prin vînzări mai mari -, de pildă să permită internauţilor să dea clic pe produsul promovat în timpul unui show ori fiecărui spectator online să i se prezinte reclame specifice, în funcţie de tipul de programe la care s-a uitat recent.

Cel puţin în privinţa show-urilor TV transmise online, cel mai profitabil model s-a dovedit acela bazat pe vizionarea gratuită susţinută financiar prin reclame – dă de înţeles George Kliavkoff – chief digital officer al NBC Universal; în contrast, iTunes – magazinul online de muzică şi videoclipuri al Apple, merge pe taxarea fiecărei melodii/album/film, însă conţinutul descărcat nu te stresează cu reclame. NBC Universal, o divizie a corporaţiei americane General Electric, a oprit anul trecut furnizarea de show-uri TV de top către iTunes. Mai departe, NBC Universal a bătut palma cu trustul media News Corp. pentru lansarea hulu.com, în martie . Pe acest site pot fi urmărite gratuit (model de cîştig bazat pe reclame) show-uri ca "Battlestar Galactica" şi "The Office".

Duetul NBC Universal – News Corporation cît şi CBS testează în prezent varianta prin care conţinutul video este oferit prin intermediul a mai multor situri partenere (cîteva zeci), inclusiv YouTube, în loc să-i atragă pe internauţi spre un singur site. Nu se ştie încă foarte clar ce model de distribuţie a conţinutului video va prevala, plus că sunt aşteptate inovaţii de natură tehnologică în domeniul advertising-ului online. Niciuna dintre aceste reţele TV nu dezvăluie datele financiare referitoare la cîştigurile pe care le înregistrează din difuzarea show-urilor pe net. Cert este că toate au făcut investiţii majore în business-ul pe Internet, unul aflat în perioada de creştere.

Apropo, nu vă grăbiţi să accesaţi ABC.com sau Hulu.com (unde găsisem serialul The Simpsons) deoarece episoadele full-time pot fi urmărite exclusiv de către cei care locuiesc în Statele Unite.

Hulu.com

Urmărește Go4IT.ro pe Google News