Folosiți deja în unele hoteluri, roboții semi-autonomi prevăzuți cu ecran și camere video ajung și în școlile din Japonia, permițând elevilor cu probleme medicale să participe la cursuri și chiar să interacționeze cu ceilalți colegi.
Proiectul demarat de administrația orașului Kumamoto, din sud-vestul Japoniei, are drept scop înlesnirea activităților școlare pentru elevii care din motive de sănătate nu pot participa la cursuri cu prezența fizică. În timp ce cursurile la distanță nu sunt tocmai o noutate, lipsa de interacțiune socială și senzația de distanțare față de colectivitate poate da anxietate copiilor, mai ales pentru cei nevoiți să-și continue astfel studiile pentru perioade îndelungate de timp.
Roboții creați pentru acest scop pot avea până la doi metri înălțime și dispun de un repertoriu complet de microfoane, camere video și difuzoare, permițând elevilor și studenților să participe în mod activ la cursuri, interacționând verbal cu profesorii și ceilalți colegi.
Pentru a nu distrate inutil atenția utilizatorului de la activitatea educațională, fiecare robot dotat cu inteligență artificială poate naviga în mod autonom către sala de curs potrivită și reacționa la stimulii ambianți. Spre exemplu, mutând focusul imaginii și navigând către persoana cu care vorbești.
Mai ales după perioada distanțare socială impusă pentru controlarea pandemiei COVID, Japonia se confruntă cu o creștere alarmantă a absenteismului școlar.
„Pe lângă faptul că le permit să vadă orele, roboții le permit elevilor să se miște liber în spațiu și să comunice cu ceilalți după propria lor dorință”, a declarat un oficial al consiliului de educație pentru ziarul Mainichi Shimbun. „Sperăm că acest lucru poate ajuta la scăderea obstacolelor mentale pentru studenții care absentează de la cursuri”.
Și unele școli din SUA au introdus și roboți în campusurile școlare, însă folosirea acestora este centrată mai degrabă pe monitorizare și descurajarea activității infracționale în instituțiile de învățământ.