Google a demonstrat întregii lumi că un autoturism care se conduce singur poate fi o soluţie viabilă, iar acum invenţia este pe cale să fie duplicată şi de cercetători din Marea Britanie. Aceştia încearcă să pună la punct variante proprii ale tehnologiilor dezvoltate de Google, produsul finit urmând să fie un kit de upgrade pentru autoturisme de serie obişnuite, disponibil la un preţ greu de refuzat.
Cunoscut sub numele RobotCar, proiectul are drept cobai un autoturism din seria Nissan Leaf, pe care cercetătorii au adaptat un sistem capabil să preia sarcinile şoferului, conducând autoturismul în mod mai mult sau mai puţin autonom.
Spre deosebire de sistemul propus de Google, alternativa la care lucrează grupul de cercetători britanici este realizată tratând cu maximă importanţă problema costurilor. Mai exact, varianta finală a kit-ului pregătit pentru comercializare ar trebui să coste nu cu mult peste pragul de 150 dolari. Deocamdată, kit-ul prototip aflat în dezvoltare foloseşte camere video stereoscopice şi senzori laser foarte costisitori, ce aduc costurile finale la aproximativ 7750 dolari.
Potrivit lui Paul Newman, cercetător în cadrul proiectului RobotCar, marea provocare nu este obţinerea unui kit care să funcţioneze, ci atingerea acestui ideal folosind senzori şi componente suficient de ieftine pentru a fi accesibile unui public larg. În mod evident, pentru un preţ final de 150 dolari va trebui să acceptăm unele compromisuri. Înainte de a funcţiona corect, kit-ul RobotCar va avea nevoie de o perioadă de acomodare, în care să “înveţe” dinamica autoturismului sub supravegherea unui şofer în carne şi oase. Pe măsură ce conduci autoturismul pe rute des circulate, către serviciu sau supermarket, sistemul RobotCar va aduna suficient de multe informaţii pentru a prelua în cele din urmă sarcinile şoferului, conducând autoturismul în mod autonom.
Prototipul RobotCar a fost deja testat pe unele drumuri private, urmând să primească acceptul autorităţilor pentru folosirea pe drumurile publice. Cu puţin noroc, naveta zilnică spre serviciu va fi în curând mult mai comodă, mai ales atunci când suntem nevoiţi să circulăm pe rute aglomerate, unde mersul în coloană cu viteză redusă şi opritul la semafoare pot fi automatizate cu destulă uşurinţă.