„Profesorii universitari folosesc chatboți”: Interviu cu Radu Uszkai despre etica AI în școli

24.04.2025

Inteligența artificială generativă, cu aplicații populare precum ChatGPT, a transformat modul în care interacționăm cu informația și creăm conținut.

În sfera educației, apariția acestor instrumente ridică întrebări cruciale despre etica utilizării lor atât de către studenți, cât și de către profesori universitari. Radu Uszkai, doctor în filosofie, lector universitar la Academia de Studii Economice din București și cercetător la Centrul de Cercetare în Etică Aplicată (CCEA) al Universității din București, a adus clarificări importante în cadrul podcastului „Update Go4it”.

Potrivit lui Uszkai, fenomenul utilizării inteligenței artificiale în mediul academic este extins: „Nu doar studenții și studentele folosesc Chat GPT și chatboți, profesori universitari folosesc chatboți, cercetătorii folosesc chatboți, oamenii care sunt plătiți între altele să scrie articole academice având granturi de cercetare pe sume destul de mari folosesc asistenți virtuali”.

Această realitate subliniază necesitatea unei discuții nuanțate despre limitele și implicațiile etice ale utilizării AI în redactarea academică.

Dilemele ChatGPT: Radu Uszkai și realitatea utilizării chatboților de către profesori

Pentru studenți, tentația de a folosi ChatGPT pentru a genera teme este mare, oferind o aparență de eficiență. Însă, această practică poate submina procesul de învățare, privându-i de dezvoltarea abilităților de cercetare, analiză critică și exprimare proprie. Riscul de plagiat este, de asemenea, semnificativ, chiar dacă textul generat de AI este original.

În ceea ce privește profesorii universitari și cercetătorii, utilizarea AI în redactarea academică ridică alte semne de întrebare. Deși poate fi un instrument util pentru brainstorming sau pentru generarea de drafturi preliminare, dependența excesivă de AI poate afecta originalitatea cercetării și capacitatea de a dezvolta idei inovatoare. Transparența în utilizarea acestor instrumente devine esențială pentru menținerea integrității academice.

Este crucial să se stabilească linii directoare clare privind utilizarea etică a aplicațiilor de creare de conținut scris în mediul academic. Accentul ar trebui să cadă pe utilizarea AI ca instrument de asistență, nu ca înlocuitor al gândirii critice și al muncii intelectuale proprii.

Pentru o înțelegere aprofundată a acestui subiect, vă invităm să urmăriți podcastul integral „Update Go4it” pe pagina de YouTube Go4it.

VIDEO

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Marius Vișan
Marius Vișan
În 2006, Marius Vișan a pășit cu entuziasm în lumea jurnalismului online, începând studiile la Facultatea de Jurnalism a Universității Hyperion. În paralel, a realizat stagii de internship la radio și într-o agenție de PR. A continuat să își aprofundeze cunoștințele cu un masterat în ... citește mai mult