Inteligența artificială generativă, cu aplicații populare precum ChatGPT, a transformat modul în care interacționăm cu informația și creăm conținut.
În sfera educației, apariția acestor instrumente ridică întrebări cruciale despre etica utilizării lor atât de către studenți, cât și de către profesori universitari. Radu Uszkai, doctor în filosofie, lector universitar la Academia de Studii Economice din București și cercetător la Centrul de Cercetare în Etică Aplicată (CCEA) al Universității din București, a adus clarificări importante în cadrul podcastului „Update Go4it”.
Potrivit lui Uszkai, fenomenul utilizării inteligenței artificiale în mediul academic este extins: „Nu doar studenții și studentele folosesc Chat GPT și chatboți, profesori universitari folosesc chatboți, cercetătorii folosesc chatboți, oamenii care sunt plătiți între altele să scrie articole academice având granturi de cercetare pe sume destul de mari folosesc asistenți virtuali”.
Această realitate subliniază necesitatea unei discuții nuanțate despre limitele și implicațiile etice ale utilizării AI în redactarea academică.
Pentru studenți, tentația de a folosi ChatGPT pentru a genera teme este mare, oferind o aparență de eficiență. Însă, această practică poate submina procesul de învățare, privându-i de dezvoltarea abilităților de cercetare, analiză critică și exprimare proprie. Riscul de plagiat este, de asemenea, semnificativ, chiar dacă textul generat de AI este original.
În ceea ce privește profesorii universitari și cercetătorii, utilizarea AI în redactarea academică ridică alte semne de întrebare. Deși poate fi un instrument util pentru brainstorming sau pentru generarea de drafturi preliminare, dependența excesivă de AI poate afecta originalitatea cercetării și capacitatea de a dezvolta idei inovatoare. Transparența în utilizarea acestor instrumente devine esențială pentru menținerea integrității academice.
Este crucial să se stabilească linii directoare clare privind utilizarea etică a aplicațiilor de creare de conținut scris în mediul academic. Accentul ar trebui să cadă pe utilizarea AI ca instrument de asistență, nu ca înlocuitor al gândirii critice și al muncii intelectuale proprii.
Pentru o înțelegere aprofundată a acestui subiect, vă invităm să urmăriți podcastul integral „Update Go4it” pe pagina de YouTube Go4it.
VIDEO