Legislația antitrust europeană pune în dificultate companiile Big Tech, obișnuite ani de-a rândul să „strivească” orice urmă de competiție, iar Apple nu este o excepție.
Deținător al propriului ecosistem software (iOS), respectiv, o platformă hardware complet inabordabilă pentru alți producători de dispozitive (iPhone, iPad), Apple a trasat cu impunitate regulile jocului, asigurând că accesul dezvoltatorilor se face prin magazinul propriu de aplicații (App Store) iar vânzările de aplicații sunt intermediate doar cu plata comisioanelor impuse de compania americană. Pentru mult timp, rețeta a funcționat perfect cu consumatorii din țara natală, iar natura fragmentată și dezbinată a piețelor non-US a încurajat o atitudine arogantă, în care conducerea Apple și-a permis aproape orice. Asta, până ce autoritățile UE au depășit etapa profund birocratică a negocierii între membrii blocului comunitar, trecând la trasarea și în cele din urmă votarea unor pachete de legi mult mai stricte, gândite să protejeze mult mai bine interesele cetățenilor.
Primele semnale ale spargerii monopolului Big Tech au fost date de bătălia Fortnite vs Apple, purtată în tribunale sud-coreene și din Olanda, pentru acceptarea solicitării dezvoltatorului ca plățile efectuate de jucători să fie procesate în regie proprie, ocolind serviciile asigurate de AppStore și comisioanele Apple.
Cel puțin pe teritoriul UE, astfel de dispute ar putea fi în curând de domeniul trecutului, odată ce acceptarea magazinelor terțe de aplicații și a sistemelor alternative de plată vor fi garantate și reglementate de legislația europeană.
Ca și până acum, nimeni nu va fi obligat să folosească terțe magazine de aplicații, însă scoaterea Apple din poziția de unic furnizor al acestui serviciu și intermediar al plăților realizate va fi benefică pentru toată lumea. Spre exemplu, o diferență prea mare a comisioanelor percepute la intermedierea plăților în aplicații sau la achiziția de aplicații premium s-ar putea traduce în prețuri mai mici pe platforma rivală, Apple fiind astfel obligat să-și reconsidere poziția. Totuși, „democratizarea” magazinelor de aplicații pe iOS ar putea ridica și unele pericole pentru utilizatori, dacă magazinele alternative adoptă o conduită mult prea relaxată în ce privește siguranța aplicațiilor găzduite.