Alarma dată de autoritatea americană FAA vine după ce pandemia COVID-19 a blocat la sol un mare număr de avioane Boeing 737, prevăzute cu o supapă de combustibil cunoscută ca având un defect de proiectare. Concret, dacă avionul rămâne nefolosit o perioada mai mare de timp, respectiva componentă poate rămâne blocată, cauzând oprirea în zbor a ambelor motoare și, posibil, prăbușirea avionului. Problema a fost în mare parte ignorată de-a lungul timpului, companiile aeriene care dețin astfel de avioane fiind mai degrabă preocupate să le țină cât mai mult timp în aer pentru maximizarea profiturilor.
Directiva Emergency Airworthiness Directive (AD) solicită tuturor operatorilor de aeronave Boeing 737 din seriile 737-300, -400, -500, -600, -700, -700C, -800, -900 și -900ER să verifice manual buna funcționare a unei supape de purjare a aerului numită ” 5th stage check velve”. Dacă aceasta se dovedește a fi blocată (de regulă în poziția deschis), atunci trebuie înlocuită pentru a preveni blocarea circuitului de alimentare cu combustibil.
Directiva transmisă în regim de urgență operatorilor de linii aeriene a apărut în urma a patru incidente distincte, în care avioane Boeing 737 au rămas fără unul dintre cele două motoare, după ce coroziunea supapei respective a cauzat blocarea acesteia în poziția deschis. Având în vedere faptul că respectivele incidente s-au manifestat în condiții de exploatare normală, este previzibil ca perioada prelungită de inactivitate să grăbească blocarea acelei componente uzate și pe alte avioane, posibil, inducând oprirea ambelor motoare simultan.
Cel mai grav este că, odată oprite din cauza acestui defect, motoarele avionului nu mai pot fi repornite, prăbușirea fiind practic garantată dacă ambele motoare se opresc simultan.
„Coroziunea acestor supape pe ambele motoare ar putea duce la o pierdere de putere a motorului dual, fără posibilitatea de a reporni”, subliniază FAA. „Această condiție, dacă nu este abordată, ar putea duce la blocarea compresorului și pierderea de putere a moatoarelor fără posibilitatea de a reporni, ceea ce ar putea duce la o aterizare forțată în afara aeroportului.”
În SUA există aproximativ 2000 de avioane Boeing direct vizate de această alertă.