Fără nicio legătură evidentă cu ziua copilului, Microsoft şi-a relansat ieri motorul de căutare, cu câteva zile mai devreme decât anunţase iniţial. Bing este numele motorului de căutare cu care Microsoft încearcă să reintre în joc şi să vadă la culoare verzişorii de care lacomul Google are parte din plin.
Microsoft nu este la prima încercare de acest fel. S-a mai dat la Google şi cu alte ocazii, fără succes. Live a fost ultima încercare eşuată de rebranding. Dar Live a avut un mare handicap: a fost prost de la început, iar încercările ulterioare de îmbunătăţire au fost tardive. A rămas cu imaginea pătată şi era clar că dacă vrea să mai spere la verzişorii din reclame, Microsoft trebuie să vină cu un motor de căutare mai bun şi neapărat cu un nume nou.
De la prima accesare devine evidentă disperarea Microsoft de a face ceva diferit, de a se diferenţia în anumite aspecte. Altfel nu se justifică decizia de a pune o imagine de fundal pe pagina principală a lui Bing. Este adevărat că nu este o simplă imagine şi nu este nici una singură. Sunt mai multe imagini care pot fi schimbate manual şi fiecare imagine conţine câteva bule cu informaţii de cultură generală. Interesant, dar nu vreau imagini de fundal pe pagina motorului de căutare pe care-l folosesc!
Relevanţa rezultatelor
Deşi se mai laudă din când în când cu mărimea indexului şi numărul astronomic al paginilor indexate, Google şi ceilalţi au recunoscut că degeaba indexezi sute de miliarde de pagini dacă rezultatele returnate nu sunt relevante. Iar relevanţa a fost şi este în continuare punctul forte al lui Google.
Din fericire pentru Microsoft şi pentru utilizatorii care îl vor folosi, Bing stă destul de bine la relevanţă. Am încercat destul de mute căutări cu Bing şi le-am comparat cu Google. Rezultatele returnate de Bing nu sunt identice cu cele de pe Google. Ar fi fost şi stupid să fie aşa. Dar sunt relevante, de cele mai multe ori, inclusiv pe căutarea după site-urile româneşti. Dă şi rateuri uneori, însă în cea mai mare parte rezultatele oferite de Bing sunt relevante.
Căutarea după imagini suferă puţin la capitolul relevanţă, comparativ cu Google. Apar destul de multe imagini care nu au ce căuta la un anumit cuvânt cheie. Nici Google nu străluceşte la acest capitol, dar oricum stă ceva mai bine.
Facilităţi
La capitolul facilităţi, din păcate, Bing face o distincţie clară între Statele Unite şi România. Acesta detectează automat ţara şi, în cazul României, restrânge drastic numărul de facilităţi. De fapt, rămân doar căutarea normală şi cea după imagini. Dacă vrei să alegi altă ţară trebuie să dai click pe link-ul din colţul stânga sus şi să alegi o ţară din listă.
Nu e ca şi cum servicii precum Live Maps sau altele nu ar fi disponibile pentru ţara noastră. Doar că Microsoft nu le-a legat încă de Bing. Şi mai frustrant este că anumite facilităţi lipsesc fără vreun motiv evident din Bing Romania. De exemplu, o funcţie interesantă este scurtul preview din dreptul rezultatelor. Ei bine, nici acesta nu este disponibil pentru România.
În afară de preview, Bing mai are (nu şi pentru România) şi alte facilităţi/secţiuni, în fucţie de tipul de informaţie căutat. Există mai multe categorii de căutări (biografii, cărţi, bloguri, citate, ştiri etc.) La fel ca Google, Bing poate salva istoricul căutărilor. În plus, ceea ce e puţin neobişnuit, Bing oferă fluxuri RSS pentru rezultate.
Căutare după imagini
Chiar dacă nu este foarte relevantă, căutarea după imagini beneficiază de câteva facilităţi interesante. În primul rând, pagina cu rezultate este "curată", conţinând numai imaginile. Informaţiile legate de acestea apar doar când duci cursorul deasupra lor. Tot acolo există link-ul "afişare imagini similare" care filtrează doar imaginile cu conţinut asemănător. Asta în teorie, în practică similitudinile sunt relative.
Îmi pace la căutarea după imagini funcţia de "scroll infinit". În timp ce derulezi în jos, Bing încarcă şi alte imagini. În acest fel, a fost eliminată nevoia de pagini multiple.
Imaginile pot fi afişate mai mici sau mai mari, Bing oferind patru dimensiuni presetate. De asemenea, există 5 filtre pentru imagini în funcţie de dimensiune, aspect (pătrate, late, înalte), color sau alb negru, stil (fotografii sau ilustraţii) şi oameni (doar feţe, portrete şi altele). Din păcate şi în acest caz între teorie şi practică este distanţă mare. De multe ori imaginile afişate nu corespund filtrelor selectate.
Bing vs Google
Bing pare un motor de căutare promiţător, dar deocamdată nu se poate pune cu Goliath. Dacă vrea să fure clientela lui Google trebuie să vină cu mult mai mult decât atât. Chiar dacă ar fi egalitate între cei doi, tot Google ar avea câştig de cauză pentru că utilizatorii sunt obişnuiţi cu el.
În România, unde Google are peste 90% cotă de piaţă, Bing are în acest moment şanse minuscule de succes. Secţiunea pentru România este foarte slabă din punctul de vedere al facilităţilor şi nu numai. Am observat că Bing afişează la căutări doar în limba română şi pagini scrise în alte limbi, ceea ce este destul de grav.
Bing este un nou născut pe terenul motoarelor de căutare, chiar dacă are moştenirea genetică a înaintaşilor lui. Iar Microsoft mai are multe de învăţat pe online până să se adapteze şi să poată concura de la egal la egal cu Google. Cu toate astea, Bing este binevenit pentru că în orice domeniu este nevoie de concurenţă.