A doua ediţie Black Friday în România i-a surprins pe cei mai mulţi administratori de magazine online precum viscolul pe drumari, concluzia generală fiind că nu te poţi pune cu natura şi tasta F5.
Anunţând parcă nebunia de mai târziu, pagina eMag a intrat în pregătiri încă de aseară, iar alte locaţii precum Evomag, F64, Altex şi PC Garage au funcţionat intermitent până spre miezul nopţii, când startul campaniei Black Friday a scos din acţiune aproape toate magazinele online cunoscute.
Startul anunţat de PC Garage pentru ora 0.00 a fost întârziat pentru câteva zeci de minute, pornind în cele din urmă cu o ofertă irezistibilă, din care s-a făcut remarcată reducerea de 80% aplicată pentru dispozitive USB Flash, rezultând incredibilul preţ de 6 lei pentru 8GB memorie. În timp ce mulţi dintre noi încă apăsau tasta F5 sperând să ajungă la pagina cu reduceri, stocul de memorii USB Flash la preţ de disc Blu-ray s-a terminat, lăsând loc de respiro pentru consultarea unei oferte de produse ceva mai scumpe dar interesante.
Din păcate cei treziţi la primele ore ale dimineţii sperând să prindă momentul de început al campaniei eMag, anunţată pentru ora 05.00, şi-au băut cafeaua matinală admirând degeaba ecranul de întâmpinare. Contactul cu oferta de promoţii a venit imediat după ora 08.00, iar primele produse cu stoc epuizat şi-au făcut apariţia 20 de minute mai târziu, cum este cazul unui model de frigider cu preţ de 599 Lei, redus cu 37% faţă de preţul unei zi obişnuite de cumpărături.
Deşi este foarte cunoscut şi astfel vizat de un volum uriaş de trafic, funcţionarea magazinului online nu a pus probleme majore nici măcar la primele ore, majoritatea celor interesaţi să cumpere ceva reuşind să-şi adjudece produsul dorit în câteva minute. Reţeta succesului ar putea să nu fie prezenţa unor servere foarte performante, ci mai degrabă iniţiativa de a oferi din timp pentru consultare o versiune statică a catalogului cu promoţii, în urma căreia numărul de vizitatori intraţi din pură curiozitate a fost mult redus.
Potrivit informaţiilor publicate pe blogul eMag, până la ora 12.00 fost înregistrate peste 70.000 comenzi, iar numărul de produse incluse în acestea depăşeşte 100.000! De asemenea, numărul de vizite înregistrate pe portalul eMag în acest interval a depăşit 1.2 milioane.
De clienţi bine informaţi a avut parte şi versiunea online a magazinului Flanco, care a dat startul la promoţii numai după ce avalanşa de vizitatori a saturat deja până la refuz serverele celorlalte magazine, folosind timpul câştigat pentru a informa potenţialii clienţi cu ajutorul unui catalog de reduceri. Pentru cei interesaţi, cumpărăturile s-au desfăşurat fără prea mari probleme, chiar dacă supraîncărcarea intermitentă a serverelor a mai complicat puţin lucrurile. Potrivit primelor cifre publicate, Flanco a vândut în 5 ore peste 25.000 produse, cu o viteză medie de 100 produse facturate în fiecare minut. Dintre acestea, categoria maşini de spălat şi frigidere a fost foarte căutată, comenzile strânse umplând peste 25 de tiruri cu produse.
O surpriză plăcută a venit din şi partea magazinului F64, greu accesibil în primele ore ale dimineţii dar utilizabil după avalanşa iniţială de vizitatori curioşi. Cei răbdători cu serverele aproape sufocate de trafic au fost răsfăţaţi cu o ofertă generoasă de camere foto la preţ redus, în multe cazuri chiar şi cu 50%.
Din păcate nu toate magazinele online s-au pregătit temeinic pentru Black Friday 2012, rămânând timp de multe ore cu serverele sufocate de trafic, blocând accesul unui număr însemnat de potenţiali clienţi. Rămâne de văzut care sunt efectele asupra cifrelor de vânzări de la finalul campaniei.
Iată care sunt timpii de funcţionare (uptime) raportaţi pentru principalele magazine online participante la campania Black Friday în ziua de 23 noiembrie, monitorizate până la ora 15.30:
Pentru a evita complicaţiile de anul trecut, unele magazine au mărit termenul pentru livrarea comenzilor la 7 zile şi au renunţat la livrarea produselor din showroom, scăpând de cozile imense din faţa magazinelor. Problema stocurilor care se epuizează prea repede au fost rezolvată şi ea într-un mod elegant, eliminând reducerile pentru toate produsele din gamă în favoarea unei selecţii mai restrânse formată din produse pentru care s-au asigurat din timp stocuri considerabile.
Este campania Black Friday 2012 un succes mai mare decât cea de anul trecut? Cu siguranţă da, atât pe partea de organizare şi pregătire, dar şi din privinţa vânzărilor înregistrate, ce au depăşit cu mult media unei zi obişnuite. De departe cei mai câştigaţi sunt însă norocoşii care au prins promoţiile cele mai bune, obţinând produsele dorite la un preţ demn de renumele acestei sărbători numite Black Friday, ce are toate şansele să continue şi în anii care vor urma.