Dacă este votat, proiectul de lege care ar obliga Facebook să negocieze cu publicațiile australiene plata unei remunerații pentru conținutul de știri distribuit pe platformă va crea un precedent periculos, încurajând și alte țări să taxeze companiile de tehnologie care preiau conținut local.
După ce comitetul senatului a recomandat trecerea proiectului de lege prin parlament, Google a adoptat o poziție mai conciliantă, semnând acorduri în valoare de peste 23 milioane dolari australieni, vizând preluarea conținutului la secțiunea News Showcase din aplicația Google News. Dar, în timp ce Google semna cu editorii australieni, Facebook a optat pentru opțiunea nucleară, blocând fără nici o notificare prealabilă distribuirea și afișarea pe platformă a conținutului livrat de site-urile locale de știri.
Însă decizia prin care utilizatorii Facebook din Australia nu mai pot vedea, distribui sau interacționa cu conținutul agențiilor locale de știri în paginile rețelei de socializare ar putea fi întoarsă în cursul zilelor următoare. Având în primul rând scopul de a forța mâna autorităților spre a renunța sau modifica proiectul de lege care prevede taxarea link-urilor preluate pe motoare de căutare sau platforme de socializare, blocada impusă mass mediei australiene pare că și-a atins scopul:
„După discuții suplimentare cu guvernul australian, am ajuns la un acord care ne va permite să susținem editorii pe care îi alegem, inclusiv editorii mici și locali”, a declarat Campbell Brown, șeful diviziei Global News Partnerships din Facebook, în comunicat apare și mențiunea „Restabilim distribuirea știrilor pe Facebook în Australia în zilele următoare”.
Trezorierul australian Josh Frydenberg și ministrul comunicațiilor Paul Fletcher s-au angajat luni să modifice proiectul News Media Bargaining Code, transpunând în lege condițiile negociate cu Facebook.
Introdus pentru a „întări mâna editorilor regionali și mici”, noul set de legi obligă companiile precum Google și Facebook să informeze furnizorii de conținut înainte de orice modificări aduse algoritmilor care stabilesc vizibilitatea conținutului distribuit. Totodată, dacă Google și Facebook nu vor plăti publisherii la timp pentru conținutul preluat, vor fi obligate la plata unor penalități.