Anunțul făcut de operatori precum Emirates, Air India, ANA și Japan Airlines vine după ce Autoritatea americană FAA (Federal Aviation Administrațion) a avertizat în mod formal că folosirea anumitor frecvențe din spectrul de comunicații 5G ar putea interfera cu sistemele automate de siguranță de la bordul avioanelor, periclitând siguranța zborurilor de pasageri.
FAA a emis un avertisment oficial pentru companiile aeriene și piloții acestora, cu privire la pericolul apariției de interferențe cu sistemele de zbor ale avioanelor, cauzate de darea în folosință pe teritoriul SUA a unei noi benzi de comunicații 5G. Denumită C-band, aceasta folosește domeniul de frecvențe cuprins între 3.7 GHz și 4.2GHz, care se suprapune cu spectrul folosit de anumite instrumente automate de la bordul avioanelor de linie, esențiale în timpul zborului și la manevrele de aterizare.
Printre echipamentele de siguranță susceptibile la a da măsurători eronate sau funcționare intermitentă se numără sistemul de evitare a coliziunilor în zbor și altimetrul radar folosit pentru localizarea pistei și aterizare în condiții de vizibilitate redusă. Dacă indicațiile acestui sistem sunt eronate pot apărea și alte perturbații în funcționarea sistemelor de zbor, cu rezultate imprevizibile în ce privește siguranța zborului.
Potrivit CNN, Emirates, Air India, All Nippon Airways și Japan Airlines au anunțat reduceri ale curselor internaționale către Statele Unite, suspendând temporar zborurile către nouă aeroporturi din Boston, Chicago, Dallas, Houston, Miami, San Francisco și altele. Nu sunt vizate însă aeroporturile foarte mari, precum John F. Kennedy din New York, aeroportul din Los Angeles și Washington DC.
Deja, regulamentul FAA obliga pasagerii curselor aeriene să-și comute telefoanele mobile în modul „Avion” de îndată ce avionul începe manevrele de decolare, păstrând activă doar conexiunea Wi-Fi pentru acces la internet (dacă acest serviciu este disponibil). Deși previne interferențele radio provenite din surse aflate la bord, măsura nu are efect și asupra releelor de comunicații 5G aflate la sol, cu puteri de transmisie incomparabil mai mari.
Începută ca o discuție în contradictoriu purtată între promotorii folosirii comerciale a tuturor benzilor prevăzute în spectru de comunicații 5G și diverși specialiști din domeniul aviații, problema posibilelor interferențe cu sisteme ale avioanelor critice pentru siguranța zborurilor s-a transformat într-un adevărat război dus cu avocații companiilor de telefonie mobilă, cei din urmă obținând o victorie de etapă, cu prețul subțierii drastice a tabelei cu sosiri și plecări afișate în aeroporturi.
În ciuda asigurărilor date de autoritățile federale de reglementare a telecomunicațiilor și de operatorii de telefonie mobilă că echipamentele avioanelor nu vor fi afectate, Administrația Federală pentru Aviație a emis în decembrie un ordin de urgență care le interzice piloților să folosească altimetrele radar în timpul aterizării pe aeroporturile unde vizibilitatea este scăzută, fără a oferi însă o alternativă care să permită păstrarea aceluiași nivel de siguranță a zborurilor.
Interesant este că problema care determină acum evitarea aeroporturilor din Statele unite a fost deja reglementată în alte 40 de țări, printre care și România, prin ajustarea benzilor de frecvență disponibile pentru comunicații 5G, astfel încât să nu fie perturbată siguranța și buna funcționare a serviciilor de aviație.