Conform deciziei judecătorului Amit P. Mehta din cadrul Tribunalului Districtual al SUA pentru Districtul Columbia, Google deținet, în mod ilegal, un monopol pe piața motoarelor de căutare web. Conform motivării deciziei, un document format din nu mai puțin de 286 de pagini, Google a plătit 26 de miliarde de dolari către fabricanții de telefoane și dezvoltatorii de browsere web pentru a-i determina să îi transforme motorul de căutare Google în opțiunea implicită inclusă în aceste produse, împiedicând astfel companiile concurente să avanseze pe această piață.
Judecătorul Mehta a decis totuși că Google nu deține un monopol similar și asupra pieței de publicitate din motoarele de căutare web, amintind că Walmart și Amazon au început să ofere reclame legate de căutările web pe propriile site-uri. Totuși, Google deține monopolul în ceea ce privește publicitatea livrată prin intermediul căutărilor de tip text, rezultatele entităților care au plătit către companie fiind afișate primele.
Este pentru prima oară în peste 20 de ani când un Tribunalului Districtual din SUA a găsit vinovată o companie din domeniul tehnologiei. Judecătorul nu s-a pronunțat încă asupra consecințelor pe care hotărârea sa le avea asupra Google, însă este foarte probabil ca, de acum încolo, utilizatorii de Android din Statele Unite ale Americii să-și poată alege motorul de căutare preferat atunci când parcurg procesul de setup inițial al unui dispozitiv inteligent.
O altă posibilă hotărâre ar putea forța ca Alphabet (companie-mamă a Google) să-și separe divizia de motoare de căutare web de celelalte business-uri ale companiei, cum ar fi cele responsabile pentru sistemul de operare Android sau pentru browser-ul Chrome. Dacă s-ar da o astfel de hotărâre, ar fi vorba despre cea mai mare divizare a unei astfel de companii de la cazul AT&T din 1984, atunci când compania de telecomunicații a fost fragmentată și obligată să-și vândă o parte dintre divizii către companii de telefonie mai mici, regionale și independente.
Conform documentelor care susțin decizia judecătorului, Google a plătit în mod constant producători precum Samsung și Apple pentru ca aceștia să utilizeze motorul de căutare Google în produsele lor, valoarea companiei ajungând astfel la cote foarte înalte, cu venituri de peste 300 de miliarde de dolari, în mare parte generate de publicitatea afișată cu ajutorul motorului de căutare Google. În anul 2009, motorul de căutare Google avea o cotă de piață de 80%, ajunsă la 90% în 2020.
Google va face apel la această decizie, motivând succesul propriului motor de căutare prin argumentul că publicul preferă „produsele sale superioare”.
Sursa: GSMArena.com