Twitter, Facebook şi toate reţelele sociale în general sunt aşa cum le foloseşti. Devin o pierdere de timp dacă tot ceea ce faci este să vorbeşti cu prietenii despre vreme şi pot fi utile dacă ştii să le utilizezi în folosul tău.
Să piardă timpul pe Facebook ştie oricine. Dar ştim oare să folosim eficient aceste reţele, în scop practic? Cuvântul cheie este scop. Având în minte scopul pe care vrei să-l atingi, nu trebuie decât să identifici şi să foloseşti uneltele pe care reţelele sociale ţi le pun la dispoziţie.
Reţele sociale în sine sunt mijloace de promovare. Foarte populare peste ocean şi din ce în ce mai accesate şi la noi, reţele sociale te pot ajuta să-ţi promovezi blogul, sau mica ori marea afacere şi să fii în permanent contact cu vizitatorii sau potenţialii clienţi. Degeaba ai scris un articol genial pe blogul tău dacă nimeni nu ştie de el.
Tot prin intermediul reţelelor sociale, un profesionist poate fi la curent cu subiectele legate de job. Graficienii pot descoperi concepte noi, programatorii se pot pune la curent cu cele mai noi standarde sau limbaje de programare şi aşa mai departe. De ce nu, şi alte categorii profesionale „mai puţin moderne”, gen contabili sau jurişti, se pot informa prin intermediul aceloraşi reţele sociale şi, nu în ultimul rând, se pot face cunoscuţi online.
Facebook şi Twitter sunt la ora actuală cele mai populare reţele sociale. Principiile următoare se referă în principal al ele, dar pot fi extinse şi la alte reţele.
Fii prezent
Regula elementară este să fii prezent în cadrul reţelelor. Adică să-ţi faci cont pe reţelele principale.
Obligatoriu trebuie să ai cont pe Facebook şi Twitter. Dacă activitatea pe care vrei să o promovezi implică materiale multimedia, poţi apela şi la un site de profil. De exemplu, dacă ai în vedere multe fotografii sau creaţii grafice, Flickr ar trebui să fie prima alegere. Are în spate o comunitate care numără milioane de utilizatori şi poate fi conectat la alte reţele sociale.
Creează o pagină pe Facebook
Foarte mulţi utilizatori nu ştiu să facă diferenţa dintre un cont pe Facebook şi o pagină. În realitate, este foarte simplu: contul este legat de utilizator, iar pagina de o afacere sau persoană publică.
Contul îl creezi pentru tine ca individ, iar pentru blogul tău, de exemplu, creezi o pagină. Pe pagina respectivă postezi tot ce este legat de blog. În acest fel, separi zona personală de rest.
Postează des dar relevant
Este important să postezi des. Asta nu înseamnă însă că trebuie să-ţi bombardezi contactele cu informaţii inutile. Trebuie să postezi în principal ceea ce este relevant pentru domeniul respectiv.
Pe Twitter nu este neapărat important să ai un număr mare follow-eri. Mulţi dintre aceştia îţi dau follow doar în speranţa că le vei întoarce favoarea. Important este să ai un număr cât mai mare de follow-eri cu adevărat interesaţi de mesaje postate de tine.
Postează automat dar nu te limita doar la asta
Există numeroase căi în care poţi posta automat pe Facebook sau Twitter. Pentru a publica automat posturile de pe blogul tău poţi apela la un plugin de wordpress sau poţi folosi o aplicaţie de Facebook care preia automat conţinutul fluxului RSS.
De asemenea, poţi conecta reţelele între ele. Pe Facebook există aplicaţii care preiau automat mesajele de pe Twitter şi le postează pe contul sau pagina ta. De asemenea, şi posturile de pe Facebook pot fi preluate automat pe Twitter, tot cu ajutorul unei asemenea aplicaţii.
Nu trebuie însă să faci abuz de aceste metode. Este foarte important şi să ţii legătura cu cei interesaţi, nu doar să „le arunci” informaţii. Este important să comunici cu ei, să le răspunzi la întrebări.
Conectează alte site-uri la Facebook
Dacă vrei ca cei care te urmăresc pe Facebook să fie la curent cu activitatea ta de pe alte site-uri sau reţele sociale, poţi realiza o conexiune în aşa fel încât acele activităţi să fie preluate de Facebook.
Facebook poate fi configurat să preia automat informaţii de pe alte site-uri. De exemplu, noutăţile de pe Flickr sau Picasa ori posturile la care ai dat share în Google Reader, pot fi publicate automat pe Facebook.
Aderă la grupuri
Să zicem că eşti interesat de tot ceea ce este nou despre platforma de blogging wordpress. Aderarea la grupuri legate de acest subiect te poate ajuta să discuţi cu alţi pasionaţi şi poţi afla informaţii noi.
Aceste grupuri pot fi asemănate cu un forum. În momentul în care ai o nelămurire poţi posta o întrebare în speranţa că un utilizator mai experimentat îţi va răspunde. La fel, tu poţi ajuta alţi utilizatori care au nevoie de un sfat.
Fă-ţi relaţii, citeşte ceea ce este relevant
Şi contactele ţi le poţi alege pe criteriul domeniului comun de interes. Adaugă şi urmăreşte persoane de la care ai ceva de învăţat pe domeniul care te interesează.
Pe Twitter poţi folosi listele pentru a filtra informaţiile importante. Poţi urmări sute de persoane, dar dacă vrei să te concentrezi asupra ceea ce este cu adevărat important, creează o listă în care să adaugi acele persoane care îţi oferă informaţii de interes.
În acest fel, eviţi să pierzi timp pentru a citi sute de mesaje. Folosind listele pe Twitter, poţi acorda atenţia doar informaţiilor interesante, atunci când te presează timpul.
Nu îţi pierde timpul cu orice necunoscut
Pe Facebook te poţi trezi că te adaugă ca prieten persoane pe care nu le cunoşti şi cu care nu ai nimic în comun. Aceştia, de obicei, nu urmăresc decât să ajungă la un număr mare şi artificial de prieteni.
Acceptând cererile unor astfel de persoane, vei ajunge să-ţi inunzi feed-ul de Facebook cu mesaje inutile. Informaţia care nu te interesează este doar o pierdere de timp.
Fii pe fază
Uneori nu este de ajuns doar să afli o anumită informaţie, ci să o afli cât mai aproape de momentul publicării. Reţelele sociale sunt recunoscute pentru caracterul real-time al fluxului de informaţii.
O metodă este urmărirea fluxului RSS, pentru cei care ştiu să folosească această tehnologie. Altă metodă este „urmărirea căutărilor” pe Twitter. Să zicem că vrei să fii la curent cu tot ceea ce este nou legat de Windows 7. În acest caz, tot ce trebuie să faci este să cauţi şi să salvezi căutarea după „windows 7”. Astfel, vei vedea în timp real mesajele pe acest subiect.
Foloseşte o aplicaţie dedicată
De cele mai multe ori este recomandată folosirea unui program, un aşa-numit client. Există asemenea programe pentru una sau pentru mai multe reţele sociale.
Aceste aplicaţii îţi oferă funcţii suplimentare. De exemplu, clienţii de Twitter scurtează automat link-urile, îţi permit să salvezi imagini pe anumite site-uri etc.
Contrar multora, reţelele sociale nu sunt doar o pierdere de timp. Folosite inteligent, acestea se pot dovedi de un real folos atât utilizatorilor individuali, cât şi firmelor. Se porneşte de la scop şi se caută mijloacele folositoare. De aici, fiecare poate avea propria reţetă de succes.
Dacă aveţi şi voi idei pe această temă sau o experienţă care credeţi că ar fi utilă şi altora, nu ezitaţi să o împărtăşiţi comentând la acest articol.