Anul 2015 a adus cea mai abruptă scădere a vânzărilor de PC-uri de până acum, iar Windows 10 este principalul vinovat.
În loc să pună umărul la revigorarea industriei de PC-uri, motivând achiziţionarea de noi dispozitive create pentru Windows 10, Microsoft a făcut exact contrariul, oferind noul OS ca upgrade gratuit tuturor celor care deţin deja PC-uri cu Windows 7 sau Windows 8/8.1. Deşi benefică pentru Microsoft, în sensul că impulsionat creşterea mai rapidă a cotei de piaţă pentru Windows 10, decizia a anulat practic motivaţia utilizatorilor de a-şi înlocui vechile PC-uri, revigorate acum cu o nouă versiune de Windows pentru care nu au trebuit să cheltuiască nimic.
Potrivit statisticilor publicate de IDC, doar în intervalul Q4-2015 livrările de PC-uri au scăzut cu 10.6%, aceasta fiind cea mai abruptă ajustare din istorie. Potrivit unei analize similare publicată de Gartner, scăderea a fost însă de numai 8.3%, însă chiar şi aşa rezultatul este unul dezastruos.
Exceptând Apple, majoritatea producătorilor de PC-uri a ieşit pe minus anul trecut, doar ASUS şi Lenovo înregistrând vânzări ceva mai bune în Statele Unite.
În afară de modul în care Microsoft a ales să promoveze Windows 10, amplificând încetinirea ritmului de înnoire a echipamentelor, o altă cauză pentru scăderea vânzărilor de PC-uri este şi tendinţa utilizatorilor de a desfăşura mai multe activităţi cu ajutorul smartphone-ului, achiziţionarea unui nou telefon performant având de multe ori prioritate în defavoarea PC-ului.
Pentru anul 2016, producătorii de PC-uri mizează pe o serie de noi tehnologii şi inovaţii care ar trebui să reaprindă interesul cumpărătorilor, dar per total, nimeni nu se aşteaptă la o revenire miraculoasă a vânzărilor, nici măcar după ce programul pentru upgrade gratuit la Windows 10 se va încheia după jumătatea acestui an.