Acţionând şi în avantajul cumpărătorilor europeni, Google obligă producătorii de telefoane cu sistem Android să respecte anumite cerinţe minime pentru ca dispozitivele comercializate să primească acces în Google Play Store şi posibilitatea de a instala aplicaţii din această sursă oficială.
Pe de o parte, existenţa unor cerinţe minime privind pachetul software livrat pe dispozitive împiedică producătorii OEM (în special cei asiatici) să altereze prea mult experienţa Android. Alte limitări servesc însă în mod clar interesele dezvoltatorului Android, având menirea de a asigura păstrarea utilizatorilor de Android captivi în ecosistemul de servicii Google. Dintre acestea, motorul Google Search şi browserul Chrome sunt poate cele mai profitabile, setarea acestora ca alegeri implicite pe dispozitivele cu sistem Android garantând un important avantaj în faţa oricăror servicii competitoare.
Considerată abuz de poziţie dominantă, această practică a fost interzisă de autorităţile europene, care va obliga Google să ofere utilizatorilor posibilitatea de a alege ce browser web, respectiv serviciu de căutare, doresc să folosească. Măsura similară interdicţiei aplicate de mai mulţi ani companiei Microsoft, nu opreşte Google să livreze browserul Chrome şi serviciul Google Search ca aplicaţii preinstalate.
În mod ironic, măsura intenţionată să dea şanse egale competiţiei ar putea fi exploatată de producătorii OEM mai puţin reputabili pentru a forţa prin diverse mijloace folosirea propriilor soluţii de căutare şi navigare web, garnisite cu aplicaţii de tip adware şi alte funcţii ascunse.