Acțiunile Meta s-au prăbușit cu 20%, echivalentul a 200 de miliarde de dolari, după ce Facebook a raportat pentru prima dată de la înființare scăderea numărului de utilizatori activi.
Deja, este sesizabil pentru toată lumea faptul că rețeaua Facebook a devenit un mediu stagnant, frecventat de cam aceiași utilizatorii care l-au descoperit cu mulți ani în urmă și care au tot mai puțin de făcut pe platformă în afară de consultarea feed-ului de conținut populat tot mai mult cu reclame, sugestii de pagini și postări auto-sugerate de algoritmii platformei, noutăți distribuite de paginile la care ne-am abonat de-a lungul timpului și doar uneori, poze și mesaje distribuite de persoanele din lista de prieteni, deveniți și ei la fel de letargici. Însă de departe cel mai îngrijorător pentru administratorii Facebook și investitorii care deja se grăbesc să debaraseze acțiunile Meta, cât prețul este încă suficient de sus, este faptul că tocmai tinerii care ar putea să acopere golul lăsat de utilizatorii care părăsesc platforma fie de voie, sau din cauze naturale, nu se arată mai deloc interesați de ecosistemul conceput la începutul secolului XXI.
Deși scăderea este marginală, de la 1,930 miliarde de utilizatori în trimestrul trei din 2021, la 1,929 miliarde de utilizatori activi, în trimestrul patru, precedentul a fost deja stabilit și are șanse mari credibile să rămână consemnat ca maximul istoric al platformei de socializare care nu doar că a schimbat peisajul online, dar a contribuit decisiv la căderea unor guverne și schimbarea destinului pentru milioane, sau chiar miliarde de oameni. Indiferent dacă va fi așa în mod imediat, sau puțin mai târziu, majoritatea vocilor converg asupra ideii că rețeaua Facebook și-a atins deja potențialul maxim, declinul fiind de acum inevitabil și probabil, mai rapid decât s-ar aștepta utilizatorii încă fideli platformei de socializare.
Anticipând momentul, Mark Zuckerberg a inițiat încă de anul trecut separarea identității companiei sale de cea a Facebook. Cu nume special ales pentru a evita orice rezonanță cu vechea identitate Facebook, Meta a pornit la drum cu fonduri uriașe gata de investit în dezvoltarea unei noi platforme cel puțin la fel de vizionară, intenționând nici mai mult nici mai puțin decât să captiveze un număr cât mai mare dintre locuitorii planetei într-un univers alternativ, în care realitatea virtuală și lumea în care trăim cu toții ajung să se confunde.
Denumit Metavers, noul univers gândit de Mark Zuckerberg vizează și mai mult includerea tehnologiei moderne în viața de zi cu zi, substituind banalul smartphone pe care îl verifici în mod impulsiv la fiecare câteva minute cu accesorii de realitate augmentată de care, în mod ideal pentru Meta, vei avea tot atâta nevoie ca și purtătorul unor ochelari de vedere, nu doar pentru a vedea pe unde mergi, ci pentru a funcționa într-o lume tot mai conectată și axată pe tehnologie.
Pentru scopul propus, Meta a investit 10.2 miliarde în 2021 și 6.6 miliarde dolari în 2020, doar pentru dezvoltarea tehnologiilor și dispozitivelor care vor pune bazele acestui nou „univers”. Deocamdată, fără rezultate concrete, CEO-ul Mark Zuckerberg avertizând din timp că investiția în acest domeniu este una cu bătaie lungă, care nu va fi profitabilă în viitorul apropiat.