Ocupația de influencer online este pe cale să devină mult mai riscantă în Europa. Potrivit legislației pe cale să fie adoptată de Franța, vedetele care apelează la filtre digitale pentru a-și îmbunătăți aspectul estetic, sau promovează anumite produse și servicii fără divulga aceste practici urmăritorilor lor riscă amenzi usturătoare și chiar pedepse cu închisoarea.
Regulamentul, deja aprobat de Adunarea Națională și Senat, interzice promovarea intervențiilor chirurgicale estetice și a abonamentelor la aplicațiile de pariuri sportive. De asemenea, îi obligă pe influenceri să afirme dacă au fost plătiți pentru promovarea unui produs, dacă imaginile au fost retușate sau dacă silueta sau chipul unei persoane au fost create cu ajutorul inteligenței artificiale. Dacă o persoană încalcă regulile, aceasta poate risca până la doi ani de închisoare, o amendă de 300.000 de euro și i se poate interzice să desfășoare activități comerciale pe rețelele de socializare.
Susținătorii proiectului de lege susțin că această formă de marketing digital, bazat pe relații „fals intime” cu consumatorii, a dus la practici de publicitate abuzive, cum ar fi promovarea de false „medicamente” împotriva cancerului sau a produselor cosmetice care provoacă căderea părului, intervenții chirurgicale cosmeticce, investiții dubioase în acțiuni și criptomonede.
Proiectul de lege se bazează pe legislația franceză actuală care reglementează strict publicitatea pentru tutun și alcool, obligând influencerii să includă un banner care să indice că o postare a fost sponsorizată. O altă cerință este ca imaginile modificate prin aplicarea de filtre să primească un marcaj vizibil. Un amendament, adăugat în Senat, solicită utilizatorilor rețelelor de socializare să declare dacă trăsăturile corpului sau ale feței au fost obținute cu ajutorul AI, în idea de a descuraja promovarea unor ”reprezentări corporale nerealiste” în rândul tinerilor.
Influencerii online nu vor mai avea voie să promoveze proceduri cosmetice și chirurgicale (ex. liposucție, implanturi mamare, injecții cu botox, etc) și nici ”abstinența terapeutică” (oprirea/refuzarea tratamentelor medicale).
Proiectul de lege oferă și o definiție legală a influencerului, drept cineva care „promovează direct sau indirect bunuri, servicii sau orice cauză” pentru bani. Se precizează că atât brandul, cât și influencerul sunt responsabili pentru conținutul postat și că relația dintre cei doi trebuie să fie reglementată printr-un contract. Influencerii care au domiciliul în afara Uniunii Europene trebuie să-și desemneze un reprezentant legal în UE și să încheie asigurări civile.