Google Trends, serviciul lansat de „Laboratoarele Google” în urmă cu doi ani cu scopul de a analiza cele mai căutate cuvinte cheie pe Internet are de câteva zile o nouă funcţionalitate, pe placul curioşilor ce vor să afle mai multe despre poziţionarea unor situri pe www. Evident, noua unealtă este de mare interes pentru deţinătorii sau administratorii de situri, dar şi pentru departamentul de marketing al unei companii ce-şi promovează produsele parţial sau total în spaţiul virtual.
Noua opţiune, denumită Google Trends for Websites, fost anunţată săptămâna trecută pe blogul oficial Google Webmaster Central şi are o funcţionalitate similară cu a unor servicii de statistică web precum Alexa.com sau Compete.com. Tocmai de aceea unii jurnalişti din presa internaţională de profil presupun că Google încearcă prin Trends for Websites să concureze serios cu siturile amintite, considerate de altfel drept punct de reper în analiza traficului pe web.
Ce face?
Google Trends for Websites te ajută să-ţi faci o idee asupra evoluţiei traficului într-un timp dat pe un sit sau pe mai multe. Practic îl foloseşti mai degrabă pentru a compara evoluţia mai multor domenii web în mod rapid: ai o căsuţă de căutare în care notezi mai multe situri despărţind denumirile cu virgule (microsoft.com, wordpress.com, etc.org). Sufixul poate fi de orice natură: .com, .net, .eu, .tv, .biz, inclusiv .ro. Dai enter şi apare un grafic ce exprimă numărul de vizitatori unici pe zi, caracteristic fiecărui site şi cum se modifică pe parcursul unei perioade – în greneral, din 2004 încoace. În pagină primeşti şi informaţii relative la situl/siturile analizate: ce alte situri au fost accesate de vizitatorii acestora, în ce ţări sunt siturile analizate mai populare ş.a. Rezultatele sunt orientative.
Din câte vei observa, Google Trends for Websites nu oferă cifre privind numărul de vizitatori decât dacă te înregistrezi ca utilizator Google (de exemplu, cu contul de Gmail); log-in şi pentru a descărca rezultatele oferite de unealtă în format CSV. Deschizi un fişier CSV fie cu Notepad fie îl imporţi în Excell dacă vrei informaţia aranjată corespunzător pentru o prelucrare uşoară şi rapidă. Pentru a oferi aceste informaţii, Trends for Websites combină rezultatele motorului său de căutare cu datele Google Analytics. Poţi filtra rezultatele în funcţie de spaţiu şi timp, alegând aşadar ca referinţă o anumită regiune (ţară), respectiv un anumit an ori ultima lună a anului în curs. Pentru a testa noua ustensilă a Google Labs, clic aici. Trends for Websites se dovedeşte inabordabil pentru site-urile cu trafic redus, ori pentru domenii de genul blog.wordpress.com – cel puţin aşa am observat eu. Deasemenea pentru site-urile ce aparţin Google nu se oferă rezultate (de pildă, Youtube.com sau Blogger.com).
Remember: Hot Trends
Dacă prin serviciul Trends, în varianta lansată acum doi ani, „Google permite analizarea a miliarde de cautari world wide pentru a înţelege la ce se gândeşte lumea" (după cum se exprima Marissa Mayer – vicepreşedinte Search Products and User Experience Google), o opţiune lansată anul trecut pe vremea asta, Google Hot Trends adună într-o listă cele mai căutate 100 de cuvinte pe net, în diferite momente ale zilei. Hot Trends este momentan relevant pentru SUA. O chestie deşteaptă legată de Hot Trends: cuvintele pe care le vezi în listă nu sunt neapărat cele mai căutate de către internauţi; de fapt sunt excluse cuvintele banale, gen „meteo”, care altfel s-ar situa probabil constant în top. Hot Trends expune cuvintele cheie ce se bucură dintr-o dată de un salt de popularitate (creştere bruscă a numărului de căutări pe cuvântul respectiv). Am amintit de Hot Trends pentru simplul motiv că uitasem de această jucărie deosebit de utilă „webministratorilor”, nicidecum pentru a reinventa mersul pe jos.
Acurateţea informaţiilor oferite de serviciul Trends
Trends nu este încă de privit ca un produs finit, ci unul în stadiu alfa, hai beta. De altfel, faptul e menţionat în Help-ul Google. „We hope you find this service interesting and entertaining, but you probably wouldn’t want to write your Ph.D. dissertation based on the information provided by Trends.” Rezultatele Google Trends sunt actualizate zilnic, iar lista cu cele mai căutate cuvinte pe Google (Hot Trends) la fiecare oră.