Internetul 3D e o certitudine
In 1990, internetul era impartit in mai multe retele distincte care pana la urma s-au reunit, formand www-ul de astazi. De curand, 20 de companii printre care IBM, Linden Labs, Multiverse si Forterra Systems au inceput discutiile pentru a gasi solutii de conectare a lumilor virtuale care vor forma internetul 3D de maine. Exista o multime de obstacole si este nevoie de standardizarea tehnologiilor pe care se va cladi metaversul.
„Noi vedem acest lucru ca pe urmatoarea etapa logica de dezvoltare a internetului. Daca un intreprinzator vrea sa-si deschida magazine in mai multe lumi virtuale trebuie sa-i lucreze grafica separat pentru fiecare lume in parte, utilizand procese radical diferite. Pe de alta parte, un standard pentru internetul 3D i-ar permite vanzatorului sa imprastie doar link-uri catre magazinul lui care ar fi accesibile din orice lume virtuala, in acelasi mod in care e utilizat acum un site de cumparaturi online, de pilda Amazon.com", spune Michael Rowe, manager al departamentelor 3D Internet si intraverse (o lume virtuala dezvoltata de IBM) al IBM, intr-un interviu pentru Technology Review.
Trebuie neaparat rezolvata problema motorului grafic utilizat in lumile virtuale. Daca iti creezi o supermasina in lumea virtuala Virtual Pimp My Ride (content.vmtv.com/pmr), vrei sa intri cu ea si in Second Life ca sa te mandresti in fata prietenilor, iar acest lucru nu e posibil deocamdata din cauza diferentelor de grafica. S-au facut si cativa pasi in directia asta. Jon Watte, CTO (chief technology officer) al Forterra Systems, a propus un astfel de standard, dezvoltat de compania sa si denumit „paged terrain format". Standardul defineste notiunile de grafica ale naturii inconjuratoare (terenul pe care se plimba avatarele, apa etc.) din lumile virtuale si daca ar fi adoptat, acestea vor fi literalmente pe acelasi teren.
Watte a declarat pentru Technology Review ca standardul va fi disponibil online in curand. In alta ordine de idei, Multiverse si Linden Labs isi prolifereaza propriile lumi virtuale pentru ca au pus la dispozitie dezvoltatorilor platformele pentru a crea la randul lor alte asemenea lumi. Fiind create cu aceleasi tehnologii, lumile respective ar putea fi conectate intre ele mai usor. Interconectarea lumilor virtuale ar fi un pas urias in dezvoltarea internetului 3D, iar discutiile intre mai marii IT-ului ne dau certitudinea ca in viitor vom avea un internet tridimensional pe care sa-l percepem vizual si cognitiv in mod firesc, asa cum facem si in mediul inconjurator.
Sursa: Technology Review