Promotor al accesului liber şi neîngrădit al informaţie, Google şi-a retras în urmă cu mai mulţi ani serviciile motorului său de căutare oferite pe teritoriul Chinei, acuzând autorităţile locale că au venit cu cerinţe de neacceptat pentru îngrădirea accesului la conţinutul disponibil la căutare şi monitorizarea celor care folosesc serviciile Google Search pe teritoriul acestei ţări.
Între timp, compania americană a devenit mult mai „conştientă” de potenţialul pentru monetizare a uriaşei pieţe asiatice, actualul CEO Google, Sundai Pichai, confirmând planul de a sărbători cea de-a 25-a aniversare a motorului Google Search prin lansarea unei versiuni cenzurate a acestuia, care să funcţioneze în perfectă armonie cu celebrul firewall implementat de Guvernul Chinez pentru controla accesul la informaţie în mediul online.
Cu nume de cod Dragonfly, versiunea chineză a motorului Google Search ar urma să conţină peste 99% din rezultatele la căutări disponibile în versiunea non-cenzurată. Justificând decizia de a renunţa la abordarea fără compromisuri privind accesul liber la informaţii, CEO-ul Google a explicat că misiunea companiei sale este de fi o sursă de informare pentru toată lumea. Şi cum China găzduieşte aproximativ 20% din populaţia lumii, excluderea acestei naţiuni ar priva un număr foarte mare de indivizi de beneficiile Google Search.
Dacă mai putem la socoteală şi faptul că întreaga populaţie a Chinei va putea genera afişări pentru reclamele furnizate de Google, disponibilitatea companiei spre a renunţa la o parte din transparenţa pe care şi-a clădit buna reputaţie, de facilitator imparţial a accesului liber la informaţie, devine ceva mai uşor de înţeles.
Potrivit informaţiilor oferite până acum de Google, proiectul Dragonfly se află deja într-un stadiu avansat de imlementare şi ar putea deveni operaţional până în primăvara anului viitor.