Cedând sub presiunile Uniunii Europene, Google a anunțat că va accepta remunerarea companiilor media pentru conținutul preluat (complet sau parțial) pe platformele administrate, punând astfel capăt unei dispute care se putea solda pentru Google cu blocarea accesului la piața europeană de conținut, chiar mai păguboasă pe termen lung pentru compania americană.
Actualul deznodământ vine după ce Google a încercat mai întâi să valorifice conținutul preluate pe de site-urile europene, promovând o „nouă experiență de știri”, disponibilă pe serviciile sale News și Discover. Practic Google sugera că ar putea oferi acces gratuit la articolele cu pachete de conținut premium, ce-i drept, plătind autorii acestora în numele utilizatorului, însă doar după aplicarea unui comision. Asta, deși formula tradițională funcționa în sens invers, autorii de conținut concurând pentru vizibilitate pe platforma Google News, compania americană acționând doar ca un intermediar care monetiza inserând reclame pe unde se poate.
Trecute prin dezbateri aprinse, intențiile Google se concretizează acum într-o formulă mult mai rezonabilă, în care autorii plătește pur și simplu autorii de drept al conținutului preluat pe platformele proprii, derivându-și veniturile prin alte mijloace. Probabil că în continuare va exista operațiunea colaborării între companiile media europene și Google, pentru extinderea accesului se secțiuni de conținut premium, în condiții avantajoase pentru ambele părți. Însă preluarea automată de știri și alte forme de conținut publicat pe site-urile europene nu va mai fi posibilă fără niciun cost pentru Google.
Aparent, Google a semnat deja pentru noul model de business cu peste 300 de publicații din Germania, Ungaria, Franța, Austria și Olanda, Irlanda și alte țări europene urmând să intre în scurt timp pe această listă.
Anunțul vine după ce mai multe țări au intensificat eforturile pentru ca gigantul american să compenseze editorii pentru conținutul preluat de pe site-uri. Australia a prezentat recent planurile de a obliga platformele tehnologice să ofere compensații financiare pentru conținutul gratuit de care profită. De altfel, în aprilie, autoritatea franceză de concurență a ordonat deja Google să plătească pentru conținutul editorilor francezi.
Totuși, rămâne de văzut cât de echitabile sunt tarifele acordate. Mai rămâne și posibilitatea ca Google să refuze pur și simplu remunerarea anumitor publicații (implicit și preluarea conținutului acestora), fapt ce ar putea duce la un nou fel de competiție între publicații, dacă autoritățile UE nu au prevăzut și reguli care să preîntâmpine și aceste situații.