Internet – Metaversul sau Internetul 3D

31.07.2007
Internet - Metaversul sau Internetul 3D
Harta 3D a Pământului

Harta 3D a Pământului

Un alt element care prefigurează Metaversul, e Google Earth, aplicaţia 3D care se apropie din ce în ce mai mult de o Wikipedia tridimensională a planetei. Când porneşti softul pe computer, te întâmpină un glob pământesc 3D. Mai departe te poţi "teleporta" în orice colţ al lumii cu un clic şi apoi să faci zoom până la nivel de clădiri sau străzi, totul într-o reprezentare tridimensională. Mai mult de atât, utilizatorii Google Earth (foto) au acces la o bibliotecă în creştere de date publice şi personale, de la localizarea unor magazine, hoteluri până la trasee pentru jogging sau poze de vacanţă, de fapt orice fel de informaţie care a fost "geocodată", adică asociată cu o locaţie anume pe hartă. Oricine poate contribui la îmbogăţirea Google Earth.

Aşa cum browserele se bazează pe limbajul HTML pentru a determina poziţia textului şi a pozelor într-o pagină web, Google Earth funcţionează pe un standard pe nume KML, un limbaj cu ajutorul căruia informaţiile geografice sunt poziţionate pe coordonatele latitudine şi longitudine pe glob. Dacă ştii cum să creezi un fişier KML, poţi crea propriile date geografice (text sau multimedia) care să fie ataşate ca un strat nou, suprapus în programul Google Earth de pe computerul tău. Iar dacă publici acel fişier pe Internet, oricine îl va putea încărca în propria versiune Google Earth. Pasul următor ar fi să te apuci de mo­delare grafică 3D, ca să poţi adăuga la imensul glob clădiri, poduri sau orice alte obiecte, iar chestia asta nu e pe atât de complicată precum crezi. Îţi trebuie un soft gratuit pe nume SketchUp, cu care o mulţime de arhitecţi amatori au creat deja mii de structuri pe care le-au publicat în baza de date Google 3D Warehouse, de asemenea accesibilă gratuit.

Berlinul reprodus 3D

Nu numai amatorii pasionaţi s-au apucat de treaba asta, ci şi organizaţii mari au prospectat terenul, de pildă primăria din Berlin, care a publicat în martie un model 3D al oraşului realizat extrem de minuţios şi gata de descărcat pentru oricine are instalat Google Earth (www.3dgeo.de). Detaliile grafice sunt atât de bine lucrate încât poţi intra chiar pe uşa clădirii parlamentului german.

Deşi Google Earth tinde să devină o reproducere virtuală din ce în ce mai fidelă a realităţii, nu este o lume vie, populată, ca Second Life. Eşti doar tu cu PC-ul, "răscolind" planeta fără picior de vietate în jur, ca şi când toate fiinţele ar fi fost teleportate spontan într-o altă dimensiune. E totuşi o chestiune de timp până ce Google Earth va fi animat.

Avioanele zboară în computer

Pe site-ul www.fboweb.com poţi descărca un fişier KML care odată încărcat în Google Earth generează imagini 3D în mişcare a mii de aeronave comerciale care plutesc pe cer şi a traiectoriilor detaliate ale acestora. Practic în Google Earth vei putea urmări în timp real traseele majorităţii avioanelor de pe glob. Aplicaţia e dedicată piloţilor profesionişti sau amatori, care pot astfel supraveghea traficul aerian, dar e accesibilă şi împătimiţilor de zbor şi avioane.

Personajul tău 3D în Google Earth

Până la urmă şi avatarurile* au populat Google Earth, cu ajutorul unui soft pe nume Unype un fel de Skype încorporat în aplicaţia Google. Utilizatorii îşi pot sincroniza online versiunile de Google Earth ca să poată vedea în timp real şi simultan aceleaşi locaţii şi repere. Avatarurile sunt însă slabe din punct de vedere grafic şi nu sunt animate. "Nu cred că este cea mai bună versiune a Metaversului, dar este interesant să vezi cum oamenii încearcă să combine aceste aspecte. Cu toate acestea, deocamdată nu avem un plan de realizare a unei astfel de aplicaţii", spune John Hanke, director al diviziei Google care se ocupă de Google Earth. (www.unype.com) Turism cu mausul Odată cu aportul liber al utilizatorilor la crearea conţinutului, a apărut un nou concept, denumit de National Geographic drept "neogeografie" sau turismul geografic.

De pildă, ca să vizitezi castelele japoneze sau palatul imperial japonez nu trebuie să sapi un tunel prin mijlocul Pământului, ci doar să deschizi site-ul www.jcastle.info unde le găseşti pe toate, înşirate într-o aplicaţie online Google Maps şi însoţite de poze şi informaţii complete despre fiecare dintre ele. Factorul relaţional în Google Earth ar putea evolua eventual prin încorporarea în timp real a datelor provenite din receptoarele GPS ale utilizatorilor. Aplicaţia ar prelua astfel un aspect din caracterul interactiv al SL, dar cu date de poziţionare cât se poate de reale.

Web 3D

Second Life se îndreaptă către o lume cu repere geografice reale. În acelaşi timp, Google Earth tinde să preia elementele de imersiune virtuală 3D. Se îndreaptă către un numitor comun, Internetul, şi nu e greu să-ţi imaginezi ce se poate întâmpla mai departe. Paginile web de azi se pot transforma în spaţii virtuale 3D. Când vei accesa de pildă site-ul unei formaţii de muzică, e foarte posibil să intri de fapt într-o casă virtuală a artiştilor, construită de web designerii viitorului; vei cânta la instrumentele lor, iar dintr-un raft vei putea scoate cel mai nou album pe CD. Îl vei asculta pe sistemul audio din livingul virtual şi eventual îl vei cumpăra cu cardul de credit, ca o săptămână mai apoi să te trezeşti cu CD-ul acasă, în realitate. Ce motiv mai bun ai avea ca să intri din nou în casa artiştilor ca să le mulţumeşti personal, într-o întâlnire amicală a avatarurilor voastre? Un autograf virtual poate? Un suvenir? "Undeva în mine şi în cei care intră în lumile virtuale There* sau Second Life stă o dorinţă nestăvilită de a crea o versiune incredibil de fascinantă a Metaversului, un concept care trăieşte în viziunile autorilor de SF de 30 de ani şi de 20 de ani în cea a inginerilor IT", spune Will Harvey, creatorul There, o lume virtuală rivală a Second Life.

Chestie de civilizaţie

Accederea în lumile virtuale va deveni treptat o interfaţă relaţională indispensabilă, cum este mail-ul astăzi, dar la orizont apar şi riscurile inerente unei societăţi virtuale. "Tinerii crescuţi în astfel de condiţii ar putea duce o viaţă de spartani în lumea reală şi o altă viaţă mai bogată şi exotică în spaţiul virtual, pecare însă o vor percepe ca fiind mult mai reală", scrie într-un studiu amplu cu titlul Metaverse Roadmap realizat de organizaţia americană Acceleration Studies Foundation (metaverseroadmap.org). Lucrarea se doreşte a fi o suită de predicţii şi scenarii ale evoluţiei tehnologice până la realizarea Metaversului prefigurată până în anul 2024 şi având ca sistem principal de referinţă legea lui Moore, conform căreia puterea computerului se dublează o dată la 2,3 ani.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News