AIP: Cum arata baza tehnică pentru serviciul de web TV (servere şi capacitatea lor de gestionare a solicitărilor de vizualizare TV)?
ORM: Baza tehnică este compusă practic din 4 ‘bucăţi’: encoderele, serverul de user management şi billing, publishing point-urile şi clienţii. Absolut toate aplicaţiile (tot ce înseamnă software – n.r.) sunt scrise de către noi, în cadrul acestui sistem neexistând nici o componentă 3rd party (exceptând DirectX şi Windows Media). Am să le iau pe rând.
Motorul de streaming (encoderul) este powered by Star Media Center – o aplicaţie la care lucrez încă din 2003. Este destul de publică pe internet – o cautare google relevă acest fapt. Este freeware şi se poate descărca de pe http://smc.fightersoftinc.com. Desigur, aplicaţia freeware are un număr de limitari, printre care cea mai importantă ţine de numărul maxim de conexiuni simultane (5). Serverul de management şi billing gestionează baza de date de useri, disponibilitatea canalelor, este responsabil de load balancing pe publishing pointuri (tradus: are grijă de alocarea resurselor în funcţie de cerere – n.r.) sau encodere şi multe altele. Publishing point-urile (serverele de retransmisie TV online, dacă nu greşesc – n.r.) sunt cheia care deschide posibilitatea ca acest serviciu TV să ajungă la un număr foarte mare de useri evitând bottle neck-urile.
Dau ca exemplu publishing point-ul din New York pe care l-am pus în funcţiune acum câteva zile. Între Bucureşti şi New York există o singura conexiune per canal, iar în NY userii se conectează local. Cu alte cuvinte, în loc sa avem 10,000 useri care se conecteaza de peste ocean în Bucureşti, avem doar o singură conexiune, iar toti utilizatorii din NY se conecteaza local. Clienţii sunt aplicaţiile pe care le folosesc utilizatorii noştrii. Acestea sunt disponibile pe Windows 95/98/ME/200X/XP/Vista/7, Linux, Mac OSX PPC si Windows Mobile.
Tot acest software expus însumează aproximativ 220,000 linii de cod şi sunt scrise în vreo 4 limbaje de programare: C++, Delphi, .NET VB/C# şi pe alocuri Assembler, PHP, JS. Am preferat să creăm noi o platformă de webTV de la A la Z pentru a avea controlul complet asupra sistemului şi pentru a implementa câte facilităţi ne trec prin cap. Probabil şi de aceea se observă un ritm de imbunaţire software al serviciului destul de constant şi agresiv (de pildă se lansează cam la 2 săptămâni o nouă versiune a aplicaţiei PBX TV – n.r.).
AIP: Câţi "telespectatori" folosesc PBX TV (pe zi, lună, eventual evoluţia de la an la an)?
ORM: Ca numar de telespectatori, avem o bază de date care acum ajunge la aproximativ 100.000 useri. Ca utilizatori frecvenţi, lunar, aceştia sunt în jur de 30.000. Având în vedere că PBX TV există de mai puţin de doi ani, evoluţia anuală este mai putin relevantă – la sfârşitul lui 2007 aveam 5.000 useri, iar acum am ajuns la cifrele de mai sus. Ritmul de înscrieri de conturi noi este de aproximativ 300 pe zi, pe un trend crescător.
AIP: De ce se tot modifică, de la o versiune la alta a aplicaţiei PBX TV, numărul de programe TV oferite? În urmă cu o lună "prindeam" Prima TV, TVR Cultural, Discovery şi alte posturi, dispărute întretimp din grilă.
ORM: Programele disponibile se modifică în funcţie de acordurile pe care le încheiem cu televiziunile.
AIP: Aţi realizat upgrade-uri substanţiale la ultimele versiuni, în privinţa facilităţilor oferite utilizatorilor – pauză, reluarea emisiunilor difuzate cu până la o săptămână în urmă, înregistrarea lor pe PC. Ce urmează? Intenţii de viitor pentru platforma PBX TV al businessului PBX Telecom?
ORM: Ca intenţie de viitor: dorim să ne apucăm de construirea unui serviciu de webtv global unificat, pentru toata lumea. Deja am început cu New York. Până la 1 februarie intentionăm să avem servere şi în 4 mari metropole din Europa (Milano, Madrid, Londra şi Frankfurt). În curand vom avea şi canale live din Pakistan (Karachi) prin intermediul Fightersoft Multimedia şi al agreement-ului său cu Al Manhal. De asemenea, suntem in discuţii şi pentru Republica Moldova şi Africa de Sud.
Acest serviciu nu va oferi doar televiziune live cu funcţiile cu care ne-am obişnuit (reluare 7 zile în urma, înregistrare şi pauza pe live) ci şi video on demand (închiriere de filme) şi multe altele. De asemenea, un alt target major este disponibilitatea serviciului pe alte platforme mobile – se lucrează la iPhone şi Symbian – cât şi pe set top box-uri şi pe computerele din maşini; deja am finalizat testele şi suntem pe cale să lansăm serviciul TV şi pe această platformă. Intenţionăm să lansăm şi un serviciu comercial pentru companiile media-news care au nevoie de înregistrări TV cu până la o lună înapoi. Cam acestea sunt marile obiective la care lucrăm în acest moment şi sperăm să le atingem până la jumatatea lui 2009.
Adesea, ţara asta îmi pare populată doar de oameni cu studii superioare în bârfă, ignoranţă, invidie şi prostie. Tocmai de aceea mă simt tare fericit când întâlnesc oameni care au pasiuni, creează ceva deosebit ori sunt capabili măcar să comunice decent şi inteligent. Iar deunăzi am avut plăcerea de a-l întâlni, by e-mail, pe Orlando Razvan Matei – responsabil de conceperea softului gratuit şi totodată foarte reuşit de vizionare TV pe net, produs al firmei PBX Telecom din Bucureşti.
Orlando Răzvan Matei (25 ani), director tehnic al startup-ului, pasionat de pe vremea calculatoarelor HC91 de liniile de cod şi autorul unor aplicaţii destul de populare a binevoit să ne acorde, în premieră intergalactică, un interviu axat pe serviciul de televiziune online al PBX. Înainte de a trece la dialogul cu Matei, câteva scurte şi necesare:
Orlando Matei
Aplicaţia PTV (în interviu am folosit denumirea PBX TV)
AIP: Putină istorie: când, cum, cu câţi oameni a început PBX Telecom şi care era ideea de business la vremea respectivă? Când aţi lansat aplicaţia de vizionare online TV?
ORM: Istoria începe undeva în august 2007 când am deschis firma Picture Broadcasting Experience (PBX – n.r.). Telecom SRL. La acel moment aveam ca obiect de activitate doar transmiterea de evenimente live pe internet (www.spectacoleonline.ro). Totuşi lucrurile au evoluat şi după câteva luni de muncă la platforma webtv am reuşit să pornim serviciul PBX TV, în noiembrie. Compania am pornit-o cu doi oameni: eu şi asociatul meu Dan Manea (director general).
La acea vreme un server de streaming suporta maxim 50 de utilizatori, iar canalele din lipsa de servere erau disponibile în funcţie de cerinţa utilizatorilor – adică dacă 100 de oameni doreau să vadă un meci, iar unul singur vroia să vadă un documentar – acesta din urmă nu prea avea şanse. Din fericire, lucrurile s-au schimbat repede.
AIP: Cât de mare (nr. angajaţi) e PBX Telecom şi ce alte activitaţi mai desfăşoară?
ORM: PBX TV a ajuns acum la 6 angajaţi. Nu este un număr semnificativ de mare, dar având în vedere că serviciul de webtv este oferit gratuit consider că cifra este ok :). Bineînţeles, activitatea principală este retransmiterea posturilor TV pe internet în România şi în afara graniţelor – atât televiziunile “clasice” cât şi cele locale pentru diaspora română, dar şi preluarea de televiziuni din respectivele ţări. Alte servicii pe care le oferim ar mai fi transmiterea de evenimente live (conferinţe, expoziţii, simpozioane etc.) şi publicitatea ultra-targetată prin intermediul platformei noastre.
AIP: Care este modelul actual de business al firmei, referindu-ne la serviciul PBX TV? Aveţi contracte cu posturile TV pentru streaming, plătite de voi sau de ei? Care e publicul ţintă, faceti bani din reclame per click ori per afişare? Vă autosusţineţi financiar sau aveţi în spate investitori?
ORM: Modelul actual de business se bazează pe serviciile enumerate mai sus. Mai exact, în ceea ce priveşte streamingul dorim să menţinem pe cât posibil canalele romaneşti ‘free to air’ gratuite, iar în funcţie de veniturile din reclame să încercăm să susţinem şi alte canale ‘non free to air’ – asta depinzând de cum se negociază acordurile de retransmitere cu fiecare televiziune în parte. În ceea ce priveşte susţinerea financiară, până acum a fost proprie, dar purtăm deja discuţii cu un număr de companii care vor să opereze serviciul pe anumite teritorii (România, UE, SUA etc).
Nu există un public ţintă, dar din statisticile noastre reiese că aproximativ 40% din utilizatorii noştri sunt elevi şi studenţi. Cred că acest lucru se datorează faptului că până acum serviciul a fost disponibil doar pe internet.
În ceea ce priveşte reclamele dintre streamuri (reclamele sunt afişate câteva secunde când schimbi postul – n.r.), deocamdată acestea sunt clasice; dar suntem pe cale să încheiam un acord cu o companie românească specializată în reclama pe internet. Cu toate acestea, dorim să trecem la următorul nivel întrucât aplicaţia noastră poate să furnizeze statistici exacte despre cei care văd ad-ul (vârstă, venit lunar, sex, educaţie etc). De asemenea, reclama poate fi targetată local sau în funcţie de canalul TV ales de utilizator. Este un sistem nou pentru companiile de advertising, dar sperăm ca în timp acestea vor întelege beneficiile imense dacă vom folosi acest sistem la întregul său potenţial.