Google este motorul de căutare dominant de peste 20 de ani deja, dar noi tehnologii precum modelele lingvistice pe bază de AI ar putea să aducă schimbări majore pe această piață. Microsoft, companie care a investit sume mari în OpenAI, tocmai a lansat o versiune a motorului său de căutare Bing, echipată cu un model lingvistic încă nelansat, practic următoarea versiune majoră de ChatGPT. Lansarea a venit în aceeași zi în care Google a anunțat Bard, concurentul direct pentru această funcție.
Concurența în zona motoarelor de căutare abia acum pare că începe din nou, după ce Microsoft a făcut publică versiunea de Bing cu un nou ChatGPT integrat (numit Prometheus Model). Se pare însă că este o lansare progresivă, fiind deja înființată o listă de așteptare. Alături de noul Bing, compania oferă și o nouă versiune a browser-ului Edge care integrează funcții de asistent cu AI.
Conform Microsoft, noul motor de căutare cu AI permite o interacțiune conversațională. Poți pune o întrebare în căsuța de căutare și primești un răspuns, într-un limbaj natural. Dar nu doar răspunsurile la întrebări pot fi oferite de către AI. Asemeni ChatGPT, motorul de căutare Bing te poate ajuta să îți stabilești o listă de cumpărături pentru o anumită rețetă culinară, te poate ajuta să îți planifici un itinerariu pentru o călătorie și poate chiar să scrie versuri pe o anumită temă dată. Avantajul față de ChatGPT-ul din prezent este faptul că include multe îmbunătățiri, dar această versiune este și conectată la internet și poate oferi link-uri relevante căutării, și poate extrage informații de pe internet.
Pentru acces la noul Bing, te poți înscrie pe lista de așteptare, pe baza contului Microsoft pe care îl folosești pentru autentificare în Windows. De asemenea, poți testa motorul de căutare cu întrebări prestabilite, pentru a vedea tipul de răspunsuri pe care le poate oferi la întrebările uzuale.
Cât despre noul Edge, acesta va integra în sidebar noi funcții AI precum „chat” și „compose”. Chat va putea să citească pagina pe care ești și să realizeze un rezumat, în timp ce Compose va permite redactarea de texte noi, pe baza criteriilor stabilite de utilizator. Astfel, vei putea scrie mai rapid e-mail-uri, postări pe social media sau alte tipuri de texte.
Microsoft nu se așteaptă ca soluția sa de motor de căutare cu AI să fie perfectă de la început, fiind mai degrabă o versiune timpurie a ceea ce ar putea deveni adevăratul viitor al căutărilor online și asistenților virtuali. Trebuie însă luată în considerare și remunerarea surselor de informații pe care acest AI le va folosi. Dacă utilizatorii motoarelor de căutare vor primi informația direct, fără să acceseze site-uri și implicit fără să creeze venituri pentru site-urile respective, viitorul acestora ar putea fi în pericol.
sursa: The Verge