Mozilla incearcă să facă mai dificilă spionarea utilizatorilor de iPhone

17.04.2019
Mozilla incearcă să facă mai dificilă spionarea utilizatorilor de iPhone

Apple atribuie fiecărui dispozitiv iOS un număr unic de identificare, ce face extrem de uşoară urmărirea utilizatorilor de către companii publicitate interesate să livreze reclame personalizate şi în general, orice entitate care doreşte colectarea cât mai multor informaţii despre utilizatorii iOS.

Numit IDFA (Dentifier For Advertisers), indicativul este atribuit per-dispozitiv, orice aplicaţie putând folosi această informaţie pentru a transmite mai departe identitatea exactă a utilizatorilor, cu scopul servirii acestora cu reclame personalizate. În practică, cunoscând identitatea fiecărui dispozitiv iOS este posibilă colectarea mult mai multor informaţii despre aceştia, folosind alte informaţii uşor accesibile pe dispozitiv, cum ar fi coordonatele GPS. Profitând de o aplicaţie care colectează informaţii de-a lungul zilei, o companie de publicitate poate afla unde obişnuieşti să-ţi petreci timpul liber şi ce magazine fizice ai vizitat de-a lungul zilei, servind apoi reclame care nu au nicio legătură cu activitatea ta online.

Apple a introdus indicativul IDFA ca înlocuitor pentru codurile UDID (unique device identifiers), reclamate în trecut pentru modul în care facilitau colectarea agresivă a tot felul de informaţii despre utilizatori. Simulând bunăvoinţa faţă de utilizatori, Apple blochează acum accesarea codului UDID de către aplicaţiile iOS. Mozilla acuză însă că vechiul UDID a fost înlocuit cu indicativul IFDA, la fel de nociv. Ce-i drept, utilizatorii Apple pot alege să dezactiveze folosirea codului IFDA bifând setarea Limit Ad Tracking în meniul Privacy. În realitate, puţin ştiu de importanţa acestei setări, sau nu sunt preocupaţi de aspecte subtile ale securităţii iOS.

Sperând să îndrepte lucrurile, Mozilla a lansat o petiţie menită să convingă Apple să revizuiască modul de gestionare a indicativului IDFA, în sensul schimbării prin rotaţie a codului IDFA, în fiecare lună. In efect, asta ar face posibilă monitorizarea dispozitivelor doar pe termen scurt, datele mai vechi de o lună devenind inutile pentru crearea unui profil de utilizator. Argumentul celor de la Mozilla este că scopul primar al acestei funcţii – servirea utilizatorilor cu reclame personalizate ajustate pe baza intereselor de moment – ar fi atins în continuare, dar fără a pune viaţa personală într-un dosar digital.

 

Tags:
Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult