Un grup de cercetători a creat primul Ad Blocker perceptual, care detectează reclamele la fel ca oamenii şi nu poate fi blocat de administratorii website-urilor prin niciuna din metodele deja consacrate.
Folosite de un număr tot mai mare de internauţi, extensiile şi programele de tip ad block îşi bazează funcţionarea pe liste de conţinut actualizate periodic şi detectarea mostrelor de cod care semnalează prezenţa reclamelor în paginile web. Asta le face o ţintă pentru administratorii web, care depun eforturi considerabile spre a face reclamele cât mai greu separabile de conţinutul util. De aici pot apărea situaţii neplăcute, în care folosirea extensiilor ad-block duce fie doar la ascunderea parţială a reclamelor, sau blocarea acestora împreună cu textul articolelor, liste de conţinut, meniuri şi alte elemente fără de care website-ul vizitat devine inutilizabil. Într-o încercare mai puţin elegantă pentru descurajarea folosirii programelor ad-block, anumite website-uri includ filtre pentru detectarea acestora şi opresc accesul utilizatorilor care le folosesc.
Creat de un specialist pe nume Arvind Narayanan şi colegii săi de la Universităţile Princeton şi Stanford, un nou tip de extensie Ad Block aflată deocamdată la stadiul de concept evită cu totul metodele convenţionale pentru detecţia reclamelor, folosind în schimb un algoritm perceptual care funcţionează la nivel vizual, analizând conţinutul paginilor web la fel cum ar proceda şi vizitatorii acestora.
Dilema, pentru administratorii web, este că sunt obligaţi de legislaţia în domeniu să delimiteze în mod clar reclamele de conţinutul paginilor web folosind o formatare specifică uşor de identificat şi elemente distinctive cum ar fi expresia „Suggested Post”, „Sponsored” sau link-ul agregatorului care furnizează banner-ul respectiv. Toate acestea pot fi identificate relativ uşor folosind algoritmi de detecţie perceptuală, mascarea reclamelor în codul paginii web devenind practic inutilă.
Extensia Perceptual Ad Blocker poate fi încercată deja folosind web browserul Chrome. Publicată cu scop demonstrativ, aceasta nu ascunde efectiv reclamele, ci doar le evidenţiază pe cele detectate.