Lipsit de actualizări care să aducă noi funcţii şi inovaţii, web browser-ul Chrome şi-a cam pierdut din elan, pierzând puţin din cota de piaţă, în timp ce competitori ca Mozilla Firefox, Opera, Internet Explorer şi Apple Safari au avut de câştigat.
În timp ce Internet Explorer, cu numeroasele sale versiuni livrate deja instalate cu sistemul de operare Windows, ocupă primul loc cu o cotă de piaţă de 48.76%, Firefox se menţine la puţin peste un procent deasupra lui Google Chrome, cu o cotă de 18.23%.
După ce aproape că s-a evaporat cu totul în luna mai, diferenţa dintre Chrome şi Firefox a luat din nou proporţii în septembrie, nu atât din urma creşterii de 0.03% înregistrate de web browser-ul Mozilla, cât din scăderea de 0.27% înregistrată în tabăra Google. O parte din utilizatorii care au abandonat Google Chrome au migrat şi către web browser-ul Opera (+0.04%) şi Safari (+0.16%).
Ajutat de sistemul automat de instalare a update-urilor, Google Chrome conduce detaşat în privinţa ratei de adopţie a versiunilor noi, în ciuda faptului că acestea se succed cu repeziciune, urmând un calendar cu intervale de 6 săptămâni.
Acelaşi calendar a fost adoptat şi în tabăra Mozilla, unde noile versiuni Firefox se succed la intervale de 6 săptămâni. Rata de adopţie a versiunilor noi este însă ceva mai mică, deoarece Firefox a trecut abia de curând la mecanismul automat de instalare a update-urilor, lăsând utilizatorii vechi cu sistemul manual de instalare, care de mule ori rămâne ignorat. Spre deosebire de Google, Mozila oferă utilizatorilor posibilitatea de a sări peste versiunile intermediare, instalând numai reviziile considerate majore, încadrate în categoria Extended Support Release.
Cu un mecanism de instalare a update-urilor mult mai relaxat şi condiţionat de versiunea Windows instalată în calculator, Internet Explorer rămâne blocat pe versiunile 8 şi 9, în timp ce IE 10 este ca şi inexistent pe PC-urile utilizatorilor. Mult mai grav este că sunt încă în circulaţie versiuni ca Internet Explorer 6 şi 7, considerate de depăşite şi ajunse între timp adevăraţi magneţi pentru tot felul de aplicaţii malware care exploatează găurile de securitate conţinute în acestea.
Dacă Internet Explorer este rege pe platforma PC, lumea sistemelor mobile este condusă de Safari Mobile – web browser-ul livrat cu tabletele iPad şi telefoanele mobile din seria Apple iPhone. Android browser, livrat pe dispozitivele care utilizează sistemul de operare Android, ocupă locul doi cu o cotă de 20.94%. Singurul web browser mobil care mai merită menţionat în clasament este ocupantul locului 3 – Opera Mini, cu o cotă de piaţă de 9.55%.
Tendinţele ultimelor 12 luni pentru categoria web browserelor mobile sunt de creştere uşoară pentru Android şi Safari, cel din urmă recăpătând elanul pierdut la sfârşitul anului trecut, când a pierdut un număr semnificativ de utilizatori în favoarea competitorului Opera Mini.
Pentru perioada lunilor următoare ne putem aştepta la o creştere susţinută din partea Internet Explorer, web browser-ul trecând simultan la versiunea 10 atât sub Windows 7 dar şi Windows 8. Internet Explorer 10 va fi pus la dispoziţia publicului începând cu 26 octombrie, la pachet cu sistemul de operare Windows 8 şi sub forma unei actualizări pentru sistemul Windows 7.