Constrânse de legile în vigoare, băncile din România transmit clienților că actualizarea datelor personale este obligatorie și că în lipsa unui răspuns pot sista relația contractuală, fapt ce implică pierderea accesului la conturile bancare deținute.
Actualizarea datelor personale este o obligație legală pentru clienții instituțiilor bancare, stabilită de Parlament și Banca Națională a României prin legislația pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului, transpunând directive și regulamente europene. Astfel, răspunsul adecvat la solicitările instituțiilor bancare este condiție obligatorie pentru continuarea relației comerciale cu banca respectivă, ignorarea acestei solicitări putând atrage blocarea conturilor și imposibilitatea accesării fondurilor respective.
Rezultată din lipsa de informare a consumatorilor, problema apare tot mai des raportată pe paginile de socializare ale băncilor, clienții acuzând în primă fază probleme cu sistemele informatice de plată, fără a știi că blocajul are de fapt altă cauză.“Comunitatea bancară mizează pe o conlucrare optimă între clienți și bănci, fiind înlăturată astfel apariția unor sincope nedorite de niciuna din părți, în derularea relației de afaceri. Băncile sunt deschise să faciliteze acest proces de actualizare a datelor personale, astfel încât să nu existe nicio problemă în utilizarea produselor și serviciilor bancare”, arată băncile.
Înainte de a putea accepta deschiderea de conturi și derularea de contracte, băncile au obligația să obțină cât mai multe date despre viitorii clienți, cum ar fi nume și prenume, data și locul nașterii, codul numeric personal (CNP) sau un alt element unic de identificare, domiciliul, reședința, numărul de telefon, fax, adresa de poștă electronică, ocupația, numele angajatorului ori natura activității proprii, calitatea de persoană expusă , informații despre scopul și natura relației de afaceri și sursa fondurilor, informații privind rezidența fiscală, precum și copia actului de identitate. “Toate aceste date sunt culese și prelucrate strict în vederea prevenirii folosirii sistemului bancar pentru tranzacționarea de fonduri ilicite”, arată băncile.