Potrivit unui raport publicat de Consumer Reports, ByteDance folosește multe din tacticile Google și Meta pentru a urmări activitatea online și colecta datele utilizatorilor, chiar și atunci când aceștia nu au instalat aplicația TikTok.
Administrată de ByteDance, o companie din China suspectată de legături strânse cu Partidul Comunist Chinez, TikTok investește tot mai mult în dezvoltarea de parteneriate cu terțe companii domeniul publicității, țintind diversificarea colectării de informații prin adăugarea de surse din afara platformei de social media. Așa se face că ByteDance a ajuns probabil să dețină informații detaliate și despre persoane care nici măcar nu au cont de TikTok.
Potrivit Consumer Reports, strategia se bazează pe includerea de „pixeli invizibili” pe website-urile cu care partenerii TikTok au deja legături de publicitate. În esență, este vorba de imagini sau elemente grafice fără un rol vizual pe site-urile respective, folosite doar pentru a colecta cât mai multe informații de pe urma afișărilor generate. Practica, folosită la scară largă, ajută companiile de publicitate să identifice potențiali clienți, urmărind interacțiunile acestora cu diverse produse sau subiecte de interes de pe website-urile vizitate.
În cazul TikTok, rețeaua de tracking acoperă cel puțin 20.000 de site-uri din lumea întreagă, inclusiv cele cu adrese în terminația “.org”, “.edu” și “.gov”, asociate de obicei organizațiilor/instituțiilor guvernamentale, colectând informații pe teme sensibile. Deși nu există dovezi directe pentru asta, este ușor de anticipat cum aceste date ar putea fi utile agențiilor de informații din China.
Oficial, TikTok folosește datele colectate din afara rețelei pentru a maximiza eficiența algoritmilor care-ți servesc clipuri virale în feed. Așa se face că și dacă nu ai folosit niciodată TikTok, sunt șanse mari ca încă de la prima vizită în feed-ul aplicației să descoperi conținut relevant pentru interesele tale, documentate din timp folosind trackere externe:
„Ca și alte platforme, datele pe care le primim de la agenții de publicitate sunt folosite pentru a îmbunătăți eficiența serviciilor noastre de publicitate”, spune Melanie Bosselait, purtător de cuvânt TikTok. Datele „nu sunt folosite pentru a grupa persoane în anumite categorii de interese pe care să le vizeze alți agenți de publicitate”. Dacă TikTok primește date despre cineva care nu are un cont TikTok, compania folosește acele date doar pentru rapoartele agregate pe care le trimit agenților de publicitate despre site-urile lor, spune ea.
Potrivit analizei cerute companiei de securitate Disconnect, datele transmise către TikTok pot include adresa IP, numărul unic de identificare al dispozitivului folosit, pagina pe care vă aflați și clik-urile date, până la termeni de căutare și textul introdus. Disponibilitatea anumitor informații poate varia în funcție de modul în care a fost configurat site-ul web.