Uniunea Europeană a votat reguli mult mai stricte vizând activitatea companiilor Big Tech, țintind mai buna protejare a cetățenilor UE împotriva colectării și folosirii abuzive a datelor personale.
Comisia Europeană adoptat reguli mai stricte pentru companiile de tehnologie, forțând un control mult mai strict asupra dezinformărilor propagate în mediul online. Potrivit noului Digital Services Act, companiile care administrează platforme online sunt obligate să cedeze autorităților abilitate informații relevante pentru combaterea dezinformărilor și să intervină pentru îndepărtarea în timp util a conținutului abuziv.
Companiile care nu respectă aceste cerințe ar putea fi amendate cu până la 6%-10% din cifra de afaceri la nivel global. Raportată la veniturile unor giganți precum Google, Twitter sau Apple, amenda ar putea atinge cu ușurință sume de ordinul zecilor de miliarde de dolari.
Pachetul de legi este împărțit în două proiecte, Digital Services Act , care protejează drepturile utilizatorilor de internet și Digital Markets Act , care este conceput pentru a încuraja concurența loială și deschisă în domeniul digital. Împreună, cele două pachete de legi impun reguli noi pentru toate serviciile digitale, inclusiv rețelele sociale și piețele online.
Membrii Parlamentului European au votat cu o majoritate covârșitoare în favoarea adoptării ambelor legi, pachetul DSA trecând cu 539 de voturi pentru (54 împotrivă și 30 abțineri), iar DMA cu 589 voturi pentru (11 împotrivă și 31 abțineri). Următorul pas în îndelungatul proces legislativ al UE este ca ambele legi să fie adoptate de Consiliul Uniunii Europene, după care legile vor deveni efectiv aplicabile începând cu această toamnă.
Cele două legi marchează cel mai mare efort de până acum al UE de a trage la răspundere Big Tech, prevăzând sancțiuni record pentru jucătorii din piață care nu se conformează.
Există o serie de moduri în care noile legi ar putea influența acțiunile companiilor de tehnologie în următorii câțiva ani. Digital Markets Act este încercarea UE de a egala condițiile de joc între companiile de tehnologie, indiferent de dimensiune, și ar putea obliga companiile să facă aplicațiile de mesagerie interoperabile. DSA ar interzice anumite tipuri de reclame pe platforme, prevenind anunțurile direcționate adresate copiilor sau adaptate etniei sau orientării sexuale a oamenilor.