Scandalul WhatsApp de la începutul acestui an a convins o parte dintre utilizatori să renunțe la serviciul de chat de la Facebook în favoarea unor alternative mai bine securizate și care respectă mai mult dreptul la intimitate al utilizatorilor. Totuși, Facebook nu se oprește aici. După ce a început să trimită date de pe WhatsApp către Facebook, rețeaua încearcă acum să monetizeze chiar și discuțiile secrete ale utilizatorilor, lucrând la un nou tip de criptare care permite colectarea de date anonimizate din mesajele trimise.
WhatsApp este unul dintre serviciile de chat care permit criptarea la ambele capete a conversațiilor online, astfel încât doar utilizatorii care sunt în conversație pot vedea mesajele primite. Acestea nu pot fi astfel decriptate de către cei care nu au „cheile”. Totuși, Facebook, la fel ca Microsoft, Amazon și Google, lucrează la un nou tip de criptare, numită criptare „homomorfică”.
Astfel, în ciuda faptului că mesajele sunt criptate, iar acestea nu pot fi decriptate pentru a dezvălui informația „secretă”, acestea pot fi însă scanate pentru analiză de date. Astfel, Facebook ar putea intercepta anumite cuvinte cheie din aceste conversații, care ar putea fi apoi folosite pentru a construi un profil de client pentru afișarea de reclame pe alte servicii ale companiei. Microsoft, Amazon și Google depun eforturi similare pentru aceleași scopuri, reclamele și colectarea de date fiind o parte importantă a modelului lor de afaceri.
Conform The Information, sursa care anunță și că Facebook a angajat ingineri specializați în AI și criptare pentru a dezvolta acest tip de criptare pentru produsele sale, reprezentanții companiei neagă că ar folosi criptarea homomorfică în astfel de scopuri:
„Este prea devreme pentru a lua în considerare implementarea criptării homomorfice în WhatsApp în acest moment”
sursa: The Information, via Android Authority