Cât de util este un laptop de gaming pentru sarcinile de productivitate? În ce scenarii se poate dovedi de ajutor

30.04.2024
Cât de util este un laptop de gaming pentru sarcinile de productivitate? În ce scenarii se poate dovedi de ajutor
Foto: MSI

Timpul petrecut recent cu un laptop de gaming – MSI Katana 15 B13VGK-1813XRO, sosit pentru teste în redacția Go4Games –, dar și performanta sa excelentă in jocuri, m-a făcut să-mi pun din nou anumite întrebări. Oare jocurile reprezintă în continuare cea mai solicitantă sarcină pentru un astfel de dispozitiv? Dacă da, având în vedere că modelul de laptop testat a făcut față cu brio și celor mai pretențioase titluri cu Ray Tracing (ba chiar și cu Path Tracing), ar trebui să nu aibă probleme cu așa-zisele operațiuni de productivitate? Mai ales în condițiile în care, la finalul articolului de pe Go4Games, am îndrăznit să-l recomand drept alternativă la un sistem desktop.

Sigur, termenul „productivitate” este unul destul de vast, depinzând foarte mult de domeniul sau domeniile de activitate în care este implicat utilizatorul unui astfel de produs. Dacă vă rezumați la munca „de office”, evident că nu veți avea niciun fel de problemă cu „o rachetă” precum acest laptop. În același timp însă, și modele mai accesibile din punct de vedere financiar ar trebui să se achite de astfel de sarcini, nu foarte solicitante în privința resurselor consumate. Totuși, există numeroase alte scenarii în care un astfel de laptop se poate dovedi mai mult decât util.

Și asta pentru că MSI Katana 15 B13VGK integrează o placă video dedicată – un model NVIDIA GeForce RTX 4070 pentru laptop-uri, ce dispune de 8 GB de memorie video. Un astfel de GPU poate aduce avantaje enorme și în afara jocurilor video, cei de la NVIDIA fiind conștienți de acest lucru, oferind chiar și o alternativă de drivere optimizate pentru „lucru”: NVIDIA Studio Driver (față de Game Ready Drivers, ce oferă mereu optimizări pentru cele mai recente jocuri). Care sunt însă scenariile în care un astfel de dispozitiv v-ar putea ușura considerabil munca de zi cu zi?

Game development

Este logic faptul că o placă video concepută pentru a rula jocuri poate fi folosită și pentru a crea noi astfel de experiențe. Spre exemplu, să spunem că lucrați, fie din postura de producător independent (comercial sau ca simplu hobby), fie ca parte a unei echipe mai numeroase, la un proiect bazat pe Unreal Engine 5.

Pe lângă numeroase alte tehnologii moderne, UE5 include și subsistemul Lumen, capabil de a reda iluminare globală și propagarea luminilor între diferite suprafețe. Deși există și o versiune software a Lumen, acesta rulează optim atunci când beneficiază de suport hardware dedicat, iar soluția video disponibilă pe un astfel de laptop vă poate ajuta atât în implementarea corectă a iluminării, cât și în ceea ce privește testarea acesteia.

În plus, grație suportului pentru DirectX Ray Tracing integrat într-un asemenea motor grafic, dar și plug-in-urilor pentru DLSS (Deep Learning Super Sampling) disponibile pentru UE5, creația voastră poate lesne să devină RTX-ready. Mai mult, aceste funcții pot fi testate direct pe laptop, grație nucleelor RT dedicate suportului DXR, fără a fi nevoie, cel puțin în fazele inițiale, să recurgeți la alte PC-uri.

Să nu uităm nici de RTX Remix, unealta de modding recent lansată de NVIDIA, prin intermediul căreia, oricine poate adăuga jocurilor mai vechi capabilități grafice impresionante, precum texturi de înaltă definiție, sau iluminare bazată pe Ray Tracing. Un exemplu elocvent pentru funcționalitatea extinsă de care este capabil RTX Remix este remasterizarea Portal with RTX, realizată cu ajutorul acestui tool. De asemenea, viitorul Half-Life 2 RTX este dezvoltat tot cu RTX Remix.

Un alt scenariu plauzibil, mai ales când vorbim despre dezvoltarea de jocuri, este cel al modelării și animării personajelor sau obiectelor ce-și fac apariția în jocuri. În funcție de preferințe, există mai multe variante de aplicații care se pot achita de astfel de sarcini, câteva exemple fiind Blender, 3ds Max sau Maya. Toate acestea dispun de optimizări speciale pentru afișarea și manipularea mai rapidă a „scenelor” 3D grație suportului pentru nucleele CUDA caracteristice plăcilor video moderne de la NVIDIA, sau chiar pentru nucleele Tensor, menite să se ocupe de sarcinile ce implică procesarea bazată pe AI.

Mai mult, motoarele de renderizare compatibile cu aplicații precum 3ds Max sau Maya, precum Arnold, Iray sau V-Ray sunt optimizate acum pentru hardware-ul RTX, oferind performanțe și rezultate net superioare alternativelor bazate doar pe redare software.

Streaming și conferințe audio/video

Fără a ne depărta încă de jocurile video, o altă activitate conexă cu acestea este și streaming-ul, una dintre principalele ocupații ale creatorilor de conținut. Iar aici o soluție video dedicată, precum este GeForce RTX 4070 este în acest caz, este de-a dreptul vitală. De ce? Pentru că include NVENC, un encoder accelerat hardware de GPU, care oferă suport pentru (de)codarea în timp real a fluxurilor video bazate pe codec-uri precum AV1 sau H.264.

În termeni mai ușor de înțeles pentru cei care nu stăpânesc neapărat acest domeniu, streamerii se pot juca și, în același timp, pot captura sesiunea de joc curentă și o pot transmite pe Internet, fără să întâmpine eventuale probleme de performanță sau întreruperi. Mai mult, grație tehnologiei RTX Voice, capabilitățile AI ale plăcii video pot fi utilizate, în timp real, pentru a elimina zgomotele de fond nedorite de pe comentariul audio furnizat alături de componenta video a streaming-ului.

Funcționalitatea RTX Voice nu se rezumă doar la sesiunile de streaming, ci poate fi activată, pentru a îmbunătăți calitatea audio, și în aplicațiile folosite uzual pentru a susține convorbiri audio sau conferințe video, cum ar fi Skype, Microsoft Teams, Slack sau Zoom.

Chiar și în mijlocul unei zile grele de lucru tot ai nevoie de un pic de destindere. Iar, de cele mai multe ori, vizionarea câtorva clipuri amuzante pe YouTube constituie fix relaxarea de care ai nevoie pentru a-ți umple bateriile. Ei bine, grație NVIDIA RTX Video HDR, aceste clipuri pot căpăta o nouă dimensiune, tehnologia fiind capabilă să utilizeze funcționalitatea AI a plăcii video pentru a transforma clipurile video SDR (Standard Dynamic Range), redate în browser, în clipuri HDR (High Dynamic Range). Totuși, pentru a vă bucura de această facilitate, aveți nevoie de un monitor extern cu suport HDR10, ecranul de pe MSI Katana 15 B13VGK neoferind astfel de funcționalitate.

Editare video

Unul dintre cele mai des întâlnite domenii de lucru în care este nevoie de accelerarea la nivel hardware este editarea video. Din fericire, majoritatea programelor populare editare video, cum ar fi Adobe Premiere, DaVinci Resolve sau MAGIX VEGAS Pro, includ suport pentru GPU-urile dedicate de la NVIDIA.

Acesta poate varia de la posibilitatea de accelera procesul de rendering al unui clip video cu ajutorul ecoder-ului hardware NVENC sau a nucleelor CUDA disponibile pe placa video și până la opțiuni mai avansate, precum accelerarea hardware e ferestrei de preview, pentru a putea vedea imediat rezultatele în cazul aplicării anumitor efecte, sau chiar redarea hardware a efectelor în sine, precum corecția de culori a clipurilor.

În aplicații precum Adobe Premiere, lucrurile merg și mai departe, anumite funcții până acum manuale, precum menținerea unui subiect în cadru atunci când faceți crop pe un clip, pot fi realizate automat cu ajutorul AI-ului. Totuși, pentru rezultate optime în ceea ce privește editarea video, ar fi recomandat să cuplați laptop-ul la un monitor extern: puteți obține astfel o rezoluție mai mare, deci un spațiu de lucru mai generos pe desktop, dar și o acuratețe a culorilor mai bună.

Editare audio și GPU Audio

Deși domeniul editării audio și înregistrării muzicale multi-track nu este asociat cu utilizarea intensivă a GPU-urilor, asta nu înseamnă că nu puteți folosi un asemenea laptop, cuplat cu o interfață audio externă, și în acest scop. Procesorul în sine este destul de puternic pentru a putea face față în scenariile uzuale de utilizare a unei aplecații DAW (Digital Audio Workstation).

Totuși, profesioniștii în acest domeniu știu că utilizarea de plugin-uri VST (Virtual Studio Technology) este absolut necesară pentru a obține rezultate de calitate. Iar unele dintre acestea plugin-uri VST, deși vorbim despre funcționalitate suplimentară în domeniul audio, au interfețe grafice foarte încărcate, ba chiar și tridimensionale în anumite cazuri, care pot profita de pe urma accelerării hardware OpenGL (sau ce alt API video utilizează respectivul plugin). Mai ales în condițiile în care există posibilitatea reală de a afișa numeroase astfel de plugin-uri simultan pe ecran.

În general, accelerarea GPU nu este deloc comună când vine vorba de aplicațiile dedicate pentru înregistrarea și mixarea audio. Și asta pentru că deși puterea brută de procesare a unui GPU este semnificativ mai mare decât cea a unui CPU (procesor), modurile în care aceasta poate fi exploatată (asincron, spre exemplu), nu se înțeleg foarte bine cu folosofia unui proiect audio multi-track, în care fiecare sample redat trebuie să fie perfect sincronizat cu celelalte.

Totuși, aceste inconveniente nu i-au oprit pe cei de la GPU Audio, o companie care a pornit fix cu acest obiectiv: integrarea accelerării la nivel hardware a redării și renderizării audio în cadrul aplicațiilor dedicate de tip DAW, precum Cubase, Reaper etc. S-a plecat acum doi ani, de la un parteneriat inițial cu NVIDIA, și un simplu plugin-ul VST demonstrativ, un efect de reverb, și s-a ajuns la un SDK robust, special gândit pentru a trece pe umerii GPU-ului sarcinile audio intensive. Astfel s-a ajuns la unelte impresionante, precum Vienna Power House, ce poate simula o orchestră întreagă (80 de surse stereo), în timp real, totul accelerat de către GPU.

Mai mult, fiind vorba de redarea unor astfel de track-uri pe un laptop, un proiect multi-track poate fi folosit fără mari probleme și într-un cadru live, drept backing track pentru o trupă sau negativ pentru un singur interpret, oferind avantajul de a-i putea fi ajustați parametrii efectelor folosite în timp real, în funcție de factorii impuși de artiști, tehnicieni, sala de concerte sau locul ales pentru reprezentație.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cosmin Aionita
Cosmin Aionita
Cosmin Aioniță este unul dintre cei mai experimentați jurnaliști din România în domeniul jocurilor video. Pe lângă Go4Games, de-a lungul anilor și-a adus contribuția la revistele XtremPC, LEVEL și Nivelul 2, a colaborat cu Eurogamer România și a co-prezentat unul dintre cele mai longevive ... citește mai mult