Decizia Apple de a abandona platforma de procesare Intel în favoarea unei soluții de creație proprie vine cu avantaje, dar și dezavantaje greu de ignorat, noua serie MacBook Air cu procesor M2 reprezentând un bun exemplu pentru ambele.
Dezasamblat până la ultima componentă de specialiștii iFixit, noul portabil MacBook Air cu procesor M2 arată tot mai mult ca o tabletă în corp de laptop, niciuna dintre componente oferind vreo cale de upgrade, sau măcar efectuarea de reparații într-un buget rezonabil.
În mod ironic, cea mai importantă schimbare față de generația anterioară MacBook Air este la nivelul difuzoarelor, Apple optimizând ceva mai mult pentru calitatea audio. În schimb, partea de hardware pare că a fost proiectată pentru un schimb de generații cu minim de costuri suplimentare, noul chipset M2 venind ca o soluție gata de instalat pe placa de bază deja super-optimizată pentru maximizarea densității de componente.
Vestea proastă este că acele componente predispuse la uzură, precum SSD-ul, nu pot fi înlocuite facil, soluția fiind dezlipirea și reaplicarea componentei de schimb, într-un centru de service complet utilat. Iar acesta trebuie să fie, cel mai probabil, unul autorizat de Apple, compania americană fiind recunoscută pentru obiceiul de a „împerechea” componentele hardware prin mijloace software aproape imposibil de combătut. Practic asta înseamnă că și dacă instalezi o componentă originală procurată la prețul cerut de Apple, tot nu vei putea să o folosești dacă nu dispui și de uneltele specializate puse la dispoziția tehnicienilor agreați.
Vestea bună este că seria M2 MacBook Air poate fi dezasamblată prin desfacerea a doar patru șuruburi plasate la partea de jos a carcasei, designul carcasei părând măcar optimizat pentru intervenții nedistructive. Spre exemplu, Microsoft a omis acest aspect la proiectarea primelor modele Surface, orice intervenție pentru reparație echivalând cu înlocuirea cel puțin parțială a carcasei dispozitivului.
Interesant este că pe placa de bază foarte înghesuită încă putem găsi și componente de la alți furnizori, cum ar fi USI pentru cipurile Bluetooth și Wi-Fi. Practic, Apple a proiectat în regie proprie doar componentele cele mai costisitoare, păstrând o listă destul de lungă de furnizori pentru subansamblele mai puțin costisitoare.
Tot la capitolul „alte aspecte” intră și acumulatorul cu o capacitate de 52,6 Wh, atât de bine lipit de carcasă încât orice reparator va avea nevoie de mult timp și o răbdare de neclintit pentru o extracție care nu implică și deformarea iremediabilă a carcasei. Vestea bună este că trackpad-ul Force Touch poate fi îndepărtat cu ușurință, de unde deducem că, probabil, această componentă este mult mai fiabilă și nu va necesita intervenții prea dese.
Prețurile pentru noul MacBook Air încep de la 1.199 dolari, probabil mai mult dacă te afli în Europa.