La capitolul gaming, avem două cazuri de utilizare: PC şi console.
Pe PC, monitorul beneficiază de rezoluţie înaltă şi frecvenţă ridicată, plus opţiunea de a folosi tehnologia FreeSync pe sistemele echipate cu plăci video AMD. Aceasta din urmă sincronizează framerate-ul jocurilor cu frecvenţa de afişare a monitorului pentru a elimina efectul de „tearing” şi pentru a scădea latenţa care apare atunci când cadrele sunt randate la intervale de timp diferite.
Fiind vorba despre un monitor care afişează 100 de cadre simultan, mai ales la o rezoluţie înaltă precum 3440 x 1440 pixeli, pentru a rula jocuri la aceste valori, este necesar un hardware foarte puternic. Cei care nu deţin o placă video modernă (minimum un GTX 1070 sau 1080 de la NVIDIA sau plăcile Vega de la AMD), probabil că nu vor putea folosi acest monitor la capacitatea sa reală, rezoluţia alături de posibilitatea de a atinge 100 de cadre pe secunde fiind foarte solicitante chiar şi în jocuri puţin mai vechi, nu doar în cele foarte recente.
Întrucât jocurile de PC au suport scăzut pentru tehnologia HDR, iar activarea acestei funcţii este greoaie, am ales să folosim monitorul pentru rularea de jocuri în „SDR” (Standard Dynamic Range). Întrucât PUBG este unul dintre cele mai populare jocuri ale momentului, acesta a fost subiectul principal, rulat la un framerate de peste 100 de cadre pe secundă, cu VSYNC dezactivat pentru latenţă cât mai mică şi cu setarea AMA pe High. Experienţa de joc a fost foarte plăcută pe parcursul multor ore de joc, rezoluţia ultrawide oferind un avantaj enorm, câmpul vizual fiind mult extins pe orizontală. Frecvenţa ridicată a monitorului asigură afişarea a 100 de cadre în fiecare secundă, însă pe un sistem NVIDIA, precum cel folosit de noi, efectul de tearing poate apărea în cazul fluctuaţiilor de framerate. Setarea AMA High asigură un timp de răspuns mic, dar nu atât de mic precum monitoarele bazate pe panouri TN şi cu frecvenţă ridicată. Setarea este însă destul de eficientă încât să satisfacă un utilizator care nu participă în concursuri de eSports.
În cazul consolelor, discuţia este puţin mai simplă, însă există şi aici câteva particularităţi interesante. În primul rând, monitorul poate prelua semnal de pe console în rezoluţie 4K (3.840 x 2.160 pixeli), în ciuda faptului că panoul nu poate afişa această rezoluţie. Aceasta este implicit „întinsă” pe întreaga suprafaţă a monitorului, deformând imaginea, însă există posibilitatea de a afişa conţinutul pe centrul ecranului în format „normal” 16:9. De asemenea, monitorul este compatibil cu standarul HDCP 2.2, care asigură compatibilitate cu formatul HDR, disponibil pe consolele PlayStation 4/Slim, PlayStation 4 Pro sau Xbox One S şi Xbox One X.
Cei care vor folosi monitorul alături de o consolă va avea astfel acces atât la avantajele unei rezoluţii 4K (prin supersampling de la 2160p la 1440p pe centrul ecranului), cât şi la formatul de imagine HDR. În acest mod, monitorul este blocat la 60 Hz, întrucât consolele nu pot în acest moment oferi suport pentru frecvenţe mai mari, însă în curând consolele Xbox vor putea recunoaşte atât rezoluţii mai „ciudate” precum QHD (2.560 x 1.440 pixelI), cât şi monitoarele cu suport pentru FreeSync.
Imaginea redată pe acest monitor de pe o consolă 4K este semnificativ mai bună decât pe un televizor Full HD. În ciuda barelor negre de pe laterale, avem de a face cu o imagine afişată folosind mai mulţi pixeli, cât şi cu o concentraţie mai mare a acestora, imaginea fiind la fel de mare precum cea de pe un monitor de 27” cu rezoluţie QHD. În general jocurile de console sunt optimizate pentru a compensa pentru latenţa unui monitor sau televizor „non-gaming”, însă în cazul de faţă monitorul ar putea oferi o experienţă de joc chiar mai bună faţă de un televizor „lent”.
HDR Off | HDR on |
În cazul în care vă întrebaţi despre diferenţele dintre SDR şi HDR în jocuri, am ataşat mai sus câteva capturi de ecran din noul God of War şi din Assassin’s Creed Origins în care sunt evidente imediat diferenţele. Culorile în modul HDR sunt mai puternice, contrastul de culoare între zonele întunecoase şi cele luminoase este mai mare, în timp ce luminozitatea pe suprafaţa întregii imagini este crescută. În general, modul HDR asigură culori mai naturale şi posibilitatea de a vedea mai multe detalii atât în zonele luminoase, cât şi în cele întunecate. Din păcate fotografiile de faţă nu oferă o prespectiva 100% corectă asupra efectului HDR. Ce poate fi sesizat rapid din aceste imagini este o tentă prea accentuată a culorilor, fie spre spectrul rece, fie spre cel cald, în SDR, în timp ce HDR-ul tinde spre o paletă de culori mai balansată. Singura metodă de a vedea efectul HDR şi diferenţele între acesta şi cel SDR este să îl vedeţi în persoană, în cazul în care nu aveţi deja un monitor sau televizor compatibil. Dacă aveţi ocazia să testaţi un display HDR, nu ar fi o idee rea să încercaţi God of War sau Assassin’s Creed: Origins, ambele compatibile cu formatul HDR pe console (alături de multe alte jocuri de Xbox One şi PlayStation 4).
Probabil că niciun utilizator nu va alege modelul EX3501R pentru a-l folosi exclusiv pentru console, însă având în vedere că este compatibil cu toate capabilităţile lor mai avansate, pentru cei care au nevoie de un monitor pentru toate dispozitivele din casă (PC, laptop, console, player multimedia, Chromecast, etc.), acest model este foarte atrăgător. Având la îndemână şi un televizor 4K Samsung cu panou pe 8 biţi compatibil cu tehnologia HDR, putem spune că experienţa de vizualizare este comparabilă, dacă nu chiar mai bună pe monitorul BenQ, distanţa mai mică de utilizare a monitorului oferind o imagine la fel de luminoasă şi clară, chiar dacă nu beneficiază de o rezoluţie la fel de mare.
Pentru gamerul care beneficiază de un PC de gaming, dar care are lângă acesta şi o consolă de gaming modernă pentru jocurile exclusive, EX3501R oferă o experienţă de bază interesantă, la un preţ competitiv pentru performanţa pe care o oferă. Avem de a face cu un panou de rezoluţie mare (cea mai mare rezoluţie disponibilă pe monitoare ultrawide), cu compatibilitate cu tehnologia HDR, cu multe port-uri de conectivitate pentru utilizarea mai multor dispozitive simultan şi cu un panou de calitate, care poate să afişeze culori naturale, indiferent de tipul de conţinut.
Pe lângă toate acestea, avem un monitor foarte bun chiar şi pentru cei care au nevoie de un monitor productivitate, acesta oferind rezoluţie înaltă şi mult spaţiu pentru afişarea de conţinut, care poate „găzdui” multe ferestre simultan.
Momentan nu am găsit EX3501R în oferta magazinelor autohtone, însă acesta urmează să apară în viitorul foarte apropiat. În magazinele din afara ţării preţul acestui monitor este undeva în jurul a 800-850 de dolari, un preţ comparabil cu cel al monitoarelor cu performanţă similară dar care nu au suport pentru tehnologia HDR, sau chiar mai ieftin, în funcţie de magazin.
Design premium
Panou VA foarte bun
Compatibilitate cu conţinut HDR
Multe port-uri de conectivitate
Recomandat pentru gamerii care au PC şi console
Jocurile de consolă sunt afişate cu bare negre pe laterale (format 16:9)
Setarea AMA funcţionează bine doar pe profilul „High”