Apple a ţinut ieri seară (25 martie 2019) un eveniment dedicat serviciilor, după ce săptămâna trecută a făcut trei anunţuri hardware fără un eveniment dedicat. Compania a anunţat trei noi servicii pe bază de abonament dedicate utilizatorilor de dispozitive cu iOS, tvOS şi macOS: Apple News+, Apple Arcade şi Apple TV+, dar şi intrarea sa mai serioasă în spaţiul fintech, prin lansarea unui card de credit numit Apple Card. Practic, Apple intră acum în concurenţă directă cu Google, Sony şi Microsoft pe partea de gaming, cu Netflix şi Amazon Prime pe partea video şi cu alte companii precum Revolut la capitolul servicii financiare.
Aplicaţia Apple News este momentan disponibilă doar în Statele Unite şi funcţionează precum un agregator de ştiri, aceasta adunând cele mai importante subiecte ale zilei în funcţie de preferinţele utilizatorului. Apple crede însă că poate aduce pe dispozitivele sale mai mult decât ştiri în aplicaţie, realizând parteneriate cu peste 300 de publicaţii print (reviste şi ziare) din SUA pentru lansarea serviciului Apple News+.
Acesta este un nou tab în aplicaţia Apple News, iar accesul se face pe bază de abonament lunar de 9,99 dolari pe lună. Pentru această taxă, utilizatorii au acces la tot catalogul de reviste şi ziare digitale, putând urmări anumite publicaţii, sau putând alege manual fiecare revistă în parte. Mai mult, revistele sunt realizate special pentru Apple News+, oferind coperţi animate, infografice, cuprins cu link-uri, imagini la rezoluţie înaltă şi design adaptat pentru fiecare dispozitiv în parte (iPhone, iPad, Mac, etc.).
Articole relevante pentru utilizatori vor apărea inclusiv în fluxul de ştiri Apple News standard, iar reviste care s-ar potrivi preferinţelor fiecărui utilizator în parte vor apărea într-o secţiune dedicată. Revistele urmărite sunt descărcate automat atunci când apar şi pot fi citite chiar şi fără o conexiune la internet (ideal pentru călătorii cu avionul).
Apple se laudă cu parteneri din toate domeniile presei, fie că vorbim despre reviste de fashion sau entertainment, reviste politice, de sănătate, de tehnologie, pentru pasionaţii de maşini, de călătorii sau de gătit, Apple News+ ar trebui să ofere câte ceva pentru oricine. Serviciul va include chiar şi acces la site-uri cu paywall precum Wall Street Journal, LA Times sau TechCrunch, care individual ar costa mult mai mult.
De fapt, Apple spune că va oferi prin Apple News+ acces la conţinut care în mod normal ar costa 8.000 de dolari pe an, dacă fiecare revistă, ziar şi abonament ar fi cumpărate individual. Abonamentul Apple News+ este disponibil şi pentru restul membrilor familiei prin Family Sharing, fiecare utilizator în parte având propriul cont personalizat. Prima lună de abonament este gratis, după care Apple va taxa lunar câte 10 dolari. Family Sharing este disponibil fără o taxă suplimentară.
Serviciul s-a lansat aseară în Statele Unite şi este disponibil prin cel mai recent update de iOS şi macOS. Urmează ca acesta să se extindă în curând în Canada, unde va fi oferit şi conţinut în limba franceză şi 30 de reviste şi ziare dedicate. În toamna acestui an Apple News+ va fi lansat şi în Australia şi Marea Britanie. Nu au fost oferite detalii despre alte planuri de lansare în restul Europei.
Apple Card este evoluţia naturală a serviciului Apple Pay, prin care compania poate să proceseze plăţi prin intermediul telefonului. Apple va emite carduri de credit prin intermediul unui parteneriat cu banca Goldman Sachs şi cu Master Card, însă procesul de deschidere al unui cont şi toate operaţiunile bancare sunt realizate exclusiv de pe un dispozitiv cu iOS.
Apple spune că acesta este primul card de credit realizat special pentru iPhone, fiind integrat complet în experienţa Apple Pay. Practic, aplicaţia Wallet a fost complet regândită pentru a găzdui serviciile Apple Card. Apple va oferi un istoric detaliat pe extrasul de cont, pentru a vedea clar când şi unde ai cheltuit bani, va oferi statistici zilnice, săptămânale, lunare, etc. despre cheltuieli şi poate ordona aceste date într-o manieră similară cu Screen Time. Dacă ai o problemă cu serviciile Apple Card, poţi intra în legătură cu un reprezentant prin intermediul iMessage, toate detaliile putând fi trimise prin serviciul de chat de la Apple.
Ce a lăudat Apple cel mai mult a fost însă faptul că oferă un program de fidelizare numit Daily Cash. Acesta transferă într-un card separat un procent din valoarea cumpărăturilor zilnice, fără a avea limită zilnică. Pentru cumpărături normale, la fiecare tranzacţie primeşti înapoi 2% din valoare, în timp ce cumpărăturile din magazinele Apple (Apple Store, iTunes Store sau App Store) aduc înapoi 3% din valoare în cardul Daily Cash. Aceşti bani pot fi apoi folosiţi după bunul plac.
Nu în ultimul rând Apple Card nu va avea taxe de niciun fel. Nu există taxă de administrare, taxă de transfer, taxă la plată sau alte astfel de taxe. Ba chiar Apple spune că nu vor exista penalizări pentru cei care întârzie să plătească creditul. Peste toate acestea, Apple Card va fi foarte sigur şi va respecta intimitatea utilizatorilor.
Numărul de card va fi stocat local, pe procesorul dispozitivului, iar fiecare plată va genera un token unic, asemeni Apple Pay. Autorizarea plăţilor se face exclusiv prin Face ID sau Touch ID, iar toate datele rămân la utilizator. Apple nu ştie ce cumperi, când cumperi şi cât ai cheltuit, iar aceste date nu vor putea fi colectate sau vândute către publicitari.
Apple Card în versiunea virtuală va funcţiona peste tot unde este acceptat Apple Pay, însă pentru momentele în care este nevoie de un card fizic, există şi o versiune fizică. Este vorba despre un Apple Card fizic din titan care include doar un cip de securitate şi numele utilizatorului, alături de logo-ul Apple gravat cu laser. Acesta nu are alte inscripţii, toate detaliile precum numărul de card, codul CVV sau data de expirare fiind deja în aplicaţia Wallet în contul Apple Card. Pentru plăţile cu acest card, este transferată doar 1% din valoarea tranzacţiilor în Daily Cash.
Apple Card va fi disponibil din această vară în SUA, iar Apple Pay se va extinde în 40 de ţări în 2019. În regiunile în care este prezent, penetrarea în rândul magazinelor este foarte mare: 70% în US, 80% în Canada, 85% în UK şi 99% în Australia. Practic, poţi plăti aproape oriunde cu dispozitive Apple, iar de curând au fost introduse chiar şi bilete sau abonamente de transport în comun direct în Wallet prin Apple Pay.
Nu este clar dacă Apple Pay şi Apple Card vor ajunge prea curând în România.
Când vorbim despre jocuri video, de obicei ne gândim la PC-uri sau console, însă Apple spune că platforma iOS este cea mai mare din lume, cu peste 1 miliard de utilizatori care descarcă jocuri prin intermediul acesteia. Cu 500.000 de utilizatori activi lunar şi 300.000 de jocuri pe platformă, este uşor să găseşti câte ceva pentru fiecare, însă este şi mai greu ca dezvoltator să ieşi în evidenţă.
Apple propune astfel serviciul Apple Arcade, un nou serviciu pe bază de abonament, care va oferi acces la peste 100 de jocuri premium, care vor putea fi jucate atât pe iPhone, cât şi pe iPad, MacBook, iMac sau Apple TV. Apple Arcade va fi un nou tab în App Store, unde utilizatorii vor putea descărca şi juca toate titlurile disponibile.
Se pare că Apple ia foarte în serios acest nou serviciu, spunând că aici vor fi găsite şi unele jocuri pe care compania le finanţează activ, care nu vor fi disponibile pe alte servicii pe bază de abonament sau pe alte platforme mobile. Desigur, jocurile (cel puţin unele) vor putea apărea pe PC sau console, însă nu şi pe Android. Compania va alege cu atenţie jocurile pe care le va include în Apple Arcade, pentru a menţine un nivel ridicat de calitate în rândul acestora.
Toate titlurile vor putea fi jucate pe platformele Apple, salvările putând fi transferate prin iCloud automat, pentru a continua experienţa de pe un dispozitiv pe celălalt. Toate jocurile vor fi „premium”, deci nu vor include reclame, microtranzacţii, DLC-uri şi alte astfel de practici. Toate funcţiile, conţinutul şi update-urile vor fi gratuite. De asemenea, toate jocurile vor putea fi jucate şi offline.
La fel ca în cazul Apple News+, Apple Arcade va oferi recomandări pe baza preferinţelor utilizatorilor şi va fi disponibil prin Family Sharing. Apple spune că dezvoltatorii nu vor avea acces la date despre utilizatori de niciun fel fără consimţământul clar al acestora.
Nu avem încă un preţ pentru Apple Arcade, însă serviciul este aşteptat în toamna acestui an în peste 150 de ţări.
Aplicaţia Apple TV este de asemenea disponibilă doar în anumite regiuni, însă aceasta se va extinde şi va include noi funcţii începând de anul acesta. Apple doreşte ca aceasta să reprezinte locul în care utilizatorii săi vin să consume conţinut TV, filme, seriale şi sport, indiferent dacă este vorba despre conţinut local, cumpărat de pe iTunes, sau conţinut de tip streaming de pe diverse servicii sau operatori telecom.
Practic, Apple doreşte ca utilizatorii să îşi poată alege pentru ceea ce plătesc direct din Apple TV, oferind integrare cu servicii din SUA precum Spectrum, DirecTV, Optimum, Hulu, PlayStation Vue sau Fubo, cât şi cu canale precum HBO, Showtime, Stars, Epix, CBS All-Access şi altele. Practic, vei putea urmări conţinutul dorit, fără să mai foloseşti aplicaţii dedicate pentru fiecare serviciu în parte, iar tot conţinutul va apărea într-o singură interfaţă unificată.
Apple TV va oferi recomandări bazate pe preferinţe de pe toate canalele pe care le deţii, va ţine evidenţa show-urilor pe care le urmăreşti pentru a putea continua vizionarea rapid şi va include chiar şi o secţiune dedicată show-urilor pentru copii. Noul Apple TV va fi lansat în luna mai pe iOS şi tvOS şi în toamnă pe macOS. De asemenea, aplicaţia va fi lansată şi pe televizoare inteligente. Samsung este primul partener, care va primi aplicaţia Apple TV în primăvară, în timp ce LG, Sony şi Vizio vor primi acces mai târziu. Nu în ultimul rând, dispozitivele inteligente precum Roku şi Amazon pentru conţinut video vor primi de asemenea aplicaţia Apple TV.
Serviciul se va extinde în peste 100 de ţări în 2019, iar motivul pentru această expansiune rapidă este în principal noul abonament Apple TV+.
Apple nu a comunicat un preţ pentru acesta, însă a anunţat o gamă de show-uri realizate de unii dintre cei mai respectaţi creatori şi actori de la Hollywood şi din televiziune.
Steven Spielberg a anunţat un nou serial SF antologic, în stilul Twilight Zone sau Black Mirror, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon şi Steve Carell vor juca într-un serial de comedie numit The Morning Show, în timp ce Jason Momoa şi Alfre Woodard vor fi personaje principale într-un serial numit See, în care toţi oamenii sunt orbi.
Kumail Nanjiani, faimos pentru serialul Silicon Valley, va realiza o serie documentar numită Little America, care va spune poveşti ale imigranţilor din SUA, în timp ce vizionarul J.J. Abrams şi compozitoarea Sara Bareilles vor realiza Little voice, un serial de tip musical. Apple a avut pe scenă chiar şi două păpuşi din show-ul Sesame Street, care promit seria educativă Helpsters pentru copii, care va învăţa copiii prin muzică şi joc anumite concepte de programare.
Alte show-uri confirmate sunt Dickinson, Central Park şi trei show-uri semnate de Oprah Winfrey. Aceasta va avea pe Apple TV+ două documentare, unul despre abuzul sexual la locul de muncă, numit Toxic Labor, şi unul despre sănătatea mentală. În cele din urmă, aceasta va avea un show TV dedicat cărţilor, în ceea ce Oprah descrie drept un „club de carte”.
Apple TV+ va fi lansat în toamna acestui an, însă nu avem încă un preţ confirmat. Se pare că serviciul va oferi exclusiv conţinut original, întrucât Apple nu a discutat deloc despre conţinut licenţiat.