Aruncând o privire asupra listei de specificaţii tehnice, este destul de clar că Orion 9000 este un computer de gaming complet echipat şi pregătit pentru a depăşi orice obstacol. Adevărul este că un sistem de acest gen intră în categoria „bun la toate”, de la browsing şi Facebook, la gaming high-end (chiar şi în 4K în anumite circumstanţe), editare video şi cu siguranţă chiar şi puţin crypto-mining, având în vedere configuraţia dual-GPU Radeon.
Desigur, noi l-am folosit la gaming în principal, unde s-a descurcat onorabil (mai multe despre asta la capitolul performanţă). În utilizare însă, nu putem să nu menţionăm câteva neajunsuri ale lui Orion 9000, nu multe dar care contează pentru un produs atât de scump.
În primul rând, dimensiunile şi greutatea sunt un subiect destul de important. Un PC atât de mare probabil că nu îşi va găsi cu uşurinţă locul în birourile multor gameri. Faptul că are un sistem cu roţi sugerează că este realizat pentru a fi poziţionat undeva jos, însă în acelaşi timp de ce ai împopoţona un computer care va sta ascuns cu tot felul de luminiţe şi cu un geam lateral?
Un alt aspect negativ ar fi sunetul produs de sistemul de răcire cu apă AIO (all-in-one). Soluţia aleasă de Acer este realizată de Cooler Master, însă pare să fie un model de bază, luat de către cei responsabili cu configurarea dintr-un tabel, fără să vadă produsul propriu-zis în realitate. Nu doar că acesta pare să fie foarte fragil, însă dimensiunile ventilatoarelor de 120mm duc la un sistem de răcire zgomotos, care este sesizabil tot timpul, chiar şi atunci când computerul nu face mare lucru. În full load, sunetul descris este mai apropiat de sunetul motoarelor unui avion la decolare decât de un cooler cu răcire pe apă, care în teorie ar trebui să fie silenţios. Din fericire, îşi face treaba cu brio, ţinând temperaturile la un nivel acceptabil în utilizare. Lipsa unui utilitar de configurare pentru sistemul de răcire îşi face astfel simţită prezenţa, un profil de funcţionare silenţios putând rezolva această problemă.
O altă alegere ciudată este configurarea cu două plăci grafice, având în vedere că majoritatea jocurilor de pe piaţă nu oferă suport pentru Crossfire X sau SLi. Sunt câteva jocuri, în special cele cu suport complet pentru instrucţiunile DirectX 12, care pot beneficia de ambele cipuri grafice, însă în majoritatea cazurilor performanţa este mai mică sau deloc afectată atunci când cea de-a doua placă video este utilizată.
Lipsa unui software pentru configurarea luminiţelor nu este tocmai plăcută, LED-urile RGB de pe placa de bază făcând computerul să semene mai degrabă cu un pom de Crăciun, însă această problemă ar putea fi rezolvată cu o versiune dedicată de Predator Sense, odată ce computerul ajunge oficial pe piaţă.
Ce este de lăudat din partea Acer este faptul că ai acces la interiorul PC-ului fără mari eforturi. Tot ce trebuie să faci este să desfaci cele două şuruburi de pe fiecare laterală, după care, acestea se scot folosind butonul dedicat. Astfel, poţi reconfigura PC-ul după bunul plac sau îl poţi îmbunătăţi mai târziu, când hardware-ul din el devine depăşit. Nu în ultimul rând, cei care preferă carcasa lui Orion 9000 pot cumpăra un computer de bază din această gamă şi pot înlocui toate componentele cu unele mai puternice, dacă asta îşi doresc.
După cum era de aşteptat, performanţa lui Orion 9000 este la un nivel înalt. Acesta este probabil cel mai performant computer pe care l-am testat până în prezent la Go4it, însă totodată primul bazat pe platforma Skylake-X, cât şi primul configurat cu plăci video Radon RX Vega 56. Rezultatele sunt atât interesante pentru noi, pentru că vedem pentru prima dată aceste componente în acţiune, cât şi pentru voi, cititorii, pentru că puteţi vedea în sfârşit un computer high-end de gaming cu componente de ultimă generaţie.
Există însă câteva neajunsuri: în rezoluţie 4K, Radeon RX Vega 56 nu este o placă video foarte capabilă, fratele său Vega 64 fiind mai degrabă potrivit. Având în vedere că foarte puţine jocuri oferă suport pentru două plăci grafice, multe dintre ele au rulat testele cu una singură, iar rezultatele sunt evidente, cu framerate-uri sub 60 de cadre pe secundă. Cu toate acestea, sunt câteva care au reuşit să depăşsească chiar şi 100 de cadre pe secundă, lucru care sugerează că puţină optimizare din partea developerilor ar putea asigura performanţă ridicată în mai multe titluri. Momentan însă, realitatea este că un sistem cu două plăci grafice pentru gaming este o risipă de bani, fiind mai degrabă de preferat un sistem cu o singură placă mult mai performantă.
Singura problemă am întâlnit-o în cazul lui Rise of the Tomb Raider, care în rezoluţie 4K nu a vrut să ruleze testul de performanţă până la capăt. Este posibil să fie o problemă cu configuraţia multi-GPU (pe care am şi dezactivat-o pentru a testa dacă rulează fără, fără succes, însă), sau cu driverii Radeon de la AMD, sau chiar cu jocul în sine. Restul jocurilor au rulat fără alte probleme. De menţionat însă că în Far Cry Primal, rezultatul cu ambele plăci video pornite a fost mai mic decât cel cu o singură placă video. Am păstrat scorul mai mare în single-GPU pentru tabelul de mai jos.
Joc | 1080p | 2160p |
Ashes of the Singularity | 41,80 FPS | 35 FPS |
BioShock: Infinite | 211,00 FPS | 96,80 FPS |
Deus Ex: Mankind Divided | 75,20 FPS | 26,80 FPS |
Dirt: Rally | 117,00 FPS | 84,40 FPS |
Dragon Age: Inquisition | 104,40 FPS | 37,00 FPS |
FarCry: Primal | 86,00 FPS | 40,00 FPS |
Gear of War 4 | 134,20 FPS | 43,30 FPS |
Grand Theft Auto V | 113,90 FPS | 102,50 FPS |
Hitman | 94,34 FPS | 53,96 FPS |
Middle-Earth: Shadow of Mordor | 183,90 FPS | 99,40 FPS |
Rainbow Six: Siege | 164,40 FPS | 49,30 FPS |
Rise of the Tomb Raider | 108,77 FPS | – |
The Division | 99,10 FPS | 39,30 FPS |
Thief | 90,20 FPS | 51,90 FPS |
Total War: Warhammer | 64,80 FPS | 54,10 FPS |
Test | Scor |
3DMark Fire Strike | 23.114 puncte |
3DMark Fire Strike Ultra | 8.356 puncte |
3DMark Time Spy | 10.994 puncte |
3DMark Sky Diver | 52.7041 puncte |
PCMark Creative | 8.158 puncte |
Cinebench R15 | OpenGL: 135,74 FPS, CPU: 1.732 cb |
WinRar | 17.301 KB/s |
HDTune SSD (Read) | 612,5 MB/s |
HDTune HDD (Read) | 165,2 MB/s |
CrystalDiskMark SSD Seq Q32TI | Read: 1.569 MB/s Write: 592,9 MB/s |
CrystalDiskMark SSD 4K Q32TI | Read: 288,3 MB/s Write: 572,2 MB/s |
Orion 9000 este un computer puternic, iar opţiunile de configurare pentru acesta sunt vaste, limita fiind buzunarul cumpărătorului. Modelul testat ridică însă nişte semne de întrebare. Cum poate un computer high-end premium să fie configurat cu un sistem de răcire atât de nepotrivit? Cum poate Acer să livreze un computer atât de mare fără să ofere mai mult spaţiu la interior? Şi nu în ultimul rând, de ce nu există un port HDMI pe partea din faţă pentru conectarea de dispozitive VR precum Oculus Rift şi HTC Vive?
Ca soluţie „la cheie”, Orion 9000 oferă multe dintre lucrurile pe care le vedem de obicei pe computere construite de către entuziaşti, cu răcire pe apă, luminiţe RGB şi multe ventilatoare, însă este evidentă lipsa de experienţă a celor care au configurat acest computer dintr-o listă de componente, fără să vadă exact dacă acestea se îmbină armonios sau dacă se ridică la nivelul aşteptărilor unui produs atât de scump*.
*Acer a anunţat pentru Statele Unite un preţ de pornire între 2.000 şi 3.000 de dolari pentru Orion 9000. Nu ştim încă preţurile pentru Europa.
Performanţă foarte bună
Posibilitatea de upgrade şi configurare
Carcasa beneficiază de mânere pentru transport
Are toate ventilatoarele necesare deja instalate
Răcirea pe apă pare de slabă calitate şi este zgomotoasă
Luminiţele RGB nu pot fi configurate
Un setup dual-GPU nu este indicat pentru gaming (suport limitat în jocuri)
Nu are HDMI pe front panel pentru căşti VR
Suport software limitat